Deputatul PNL de Suceava Ioan Balan i-a adresat o interpelare ministrului Sănătăţii, Florian Dorel Bodog, prin care îi atrage atenţia acestuia asupra erorilor care apar în sistemul informatic al Casei de Asigurări de Sănătate. Ioan Balan a făcut referire în mod special la faptul că foarte multe persoane asigurate constată că nu sunt în baza de date a CAS în momentul în care au nevoie de asistenţă medicală.
„Este de-a dreptul greu de crezut faptul că după ce s-au cheltuit zeci de milioane de euro în sisteme informatice, în platforme software, în implementarea cardului de sănătate şi multe alte proiecte de informatizare a sistemului asigurărilor de sănătate, în anul 2017, angajaţi cu forme legale, care plătesc la zi contribuţiile obligatorii de sănătate, exact în momentul în care au nevoie de asistenţă medicală, constată cu surprindere că nu apar în bazele de date ale caselor de sănătate sau apar ca fiind neasiguraţi”, a declarat deputatul liberal sucevean.
El a precizat că uneori aceste erori sunt constatate şi se remediază suficient de repede, însă presupun un efort mare şi inutil, dar şi disconfort. Ioan Balan a mai spus că în alte situaţii asiguraţii nu au posibilitatea să se deplaseze pentru a solicita Caselor de Asigurări de Sănătate remedierea erorilor, motiv pentru care, deşi au plătit contribuţiile, nu pot beneficia de serviciile medicale sau de medicamentele compensate de care au nevoie. „Mai mult, legislaţia muncii şi cea fiscală menţin situaţii încă nerezolvate, în care contribuabilii la fondul de sănătate nu pot beneficia de servicii până la efectuarea plăţilor în sistem”, a afirmat Ioan Balan. El a dat ca exemplu cazul unei persoane angajate pentru prima dată sau după o întrerupere de activitate, începând cu data de 1 ale lunii, şi care deşi plăteşte asigurări cu această dată va beneficia de calitatea de asigurat abia după prima plată a salariului, care se va efectua după 30-40 de zile sau chiar mai târziu.
Balan a mai spus că alte categorii de persoane care obţin venituri din activităţi independente se confruntă cu aceeaşi situaţie, adică plătesc, dar nu sunt asigurate.
Ioan Balan i-a solicitat ministrului Sănătăţii să îi spună dacă a dispus controale pentru a identifica motivele pentru care apar astfel de erori
Luând în considerare toate aceste aspecte amintite anterior, deputatul PNL de Suceava i-a solicitat ministrului Sănătăţii să-i spună dacă a dispus, sau are în intenţie să facă acest lucru, verificări privind identificarea motivelor pentru care în sistemele informatice privind asiguraţii să nu mai apară erori prin care contribuabilii, plătitori de asigurări de sănătate, să nu mai fie plimbaţi pe drumuri pentru a-şi demonstra calitatea de asigurat.
În acelaşi timp, Ioan Balan l-a întrebat pe Florian Dorel Bodog ce soluţie urgentă a identificat cu privire la situaţia angajaţilor sau a persoanelor care obţin venituri din alte surse şi care contribuie la bugetul asigurărilor de sănătate, pentru ca acestea să fie asigurate din prima zi a contribuţiei lor, şi nu după 30-90 de zile, şi uneori mai mult. El i-a mai transmis ministrului Bodog şi că asigurarea de sănătate ar trebui să presupună acoperirea riscurilor începând din data şi de la ora la care un angajat sau o persoană independentă contribuie la buget, aşa cum se întâmplă în situaţia tuturor tipurilor de asigurări.