Veşti cât se poate de încurajatoare privind lucrările de refacere a gării monument istoric de la Iţcani. Lucrările în ritm susţinut care se efectuează de la începutul lunii iulie sunt vizibile, iar aproximativ jumătate din faţada clădirii este deja renovată şi arată foarte bine, după cum am constatat ieri la faţa locului. Pe şantier se lucrează zilnic cu minimum 30 de oameni. În primă fază, muncitorii firmei SC Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc au lucrat la decopertarea zidăriei stricate, iar apoi au trecut la tencuire, atât pe interior, cât şi pe exterior. Specialiştilor de la Direcţia de Cultură Suceava li s-au prezentat mai multe variante de culoare a faţadei, iar aceştia au ales în cele din urmă varianta de alb.
Contrastul dintre faţada veche şi cea nouă este foarte evident în această perioadă
Practic, clădirea are două feţe, cea nouă şi cea veche, iar contrastul dintre cele două părţi este evidentă. În partea centrală a clădirii, la intrarea principală în gară dinspre drum, partea superioară este renovată, în timp ce partea de jos încă nu. Şefii de şantier de la firma Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc ne-au explicat că în partea de jos şi la balcon sunt elemente de arhitectură care ţin de partea de monument istoric, astfel că specialiştii în domeniu urmează să se pronunţe cu privire la ce se va înlocui şi ce se va restaura pentru că face partea din valoarea de patrimoniu a clădirii.
Lucrări de zidărie s-au făcut şi la interior.
Ultima etapă a lucrărilor va fi în anul 2018
Planul celor de la firma din Câmpulung Moldovenesc este ca până la finele acestui an să termine lucrarea de zidărie, cea care necesită de altfel cel mai mare volum de muncă.
În paralel se lucrează şi la noul peron. Vechiul peron este acum făcut bucăţi şi urmează a fi scos de sub copertina exterioară.
Anul trecut, la Gara Iţcani au fost executate lucrări care au constat în schimbarea acoperişului, care a fost urgenţa majoră, pentru a elimina infiltraţiile şi accentuarea degradării. De asemenea, s-a mai lucrat la tâmplărie, aceasta fiind schimbată aproape în totalitate, şi la traseele instalaţiei electrice pe interior.
În partea cea mai valoroasă a clădirii, sala mare, în care pereţii sunt pictaţi, încă nu s-a intrat, lucrările urmând a fi realizate cu specialişti în restaurare. La fel, urmează a se stabili şi o soluţie tehnică legată de copertina peronului.
Conform graficului beneficiarului lucrării, Regionala CFR Infrastructură Iaşi, după ce se vor finaliza lucrările din acest an, ultima etapă a proiectului ar urma să fie în 2018.
Bugetul total alocat de CFR Infrastructură pentru reabilitarea şi modernizarea Gării Iţcani este de 7,5 milioane de lei.
Gara Iţcani ar urma să fie renovată şi restaurată pentru Centenarul Marii Unirii, pe 1 Decembrie 2018.
Traficul feroviar continuă în ritm normal
Clădirea Gării Iţcani este închisă de doi ani de zile, iar mai nou, după începerea lucrărilor de decopertare, s-au luat măsuri pentru ca oamenii să nu poată ajunge la peron nici prin lateralele clădirii, pentru a se evita accidentele.
Gara Iţcani a rămas şi rămâne deschisă traficului feroviar. Accesul spre linii se face prin ruinele fostei terase de la peron. Tot pe acolo se ajunge la Casa de bilete şi Postul de Poliţie.
Gara Iţcani a rămas în principal deschisă pentru traficul de navetă.