Schimbările majore la conducerea celei mai mari societăţi de transport internaţional, interjudeţean şi judeţean de persoane şi mărfuri, TASA Suceava, parte a Holdingului Atlassib, anunţă nu doar o modificare a politicii interne de gestionare a afacerii, ci şi o nouă abordare în relaţia cu Primăria Suceava şi TPL, unde există un conflict vechi de aproape 10 ani.
În primul rând, conducerea TASA Suceava a fost preluată de doi suceveni foarte cunoscuţi în judeţ şi cu multe relaţii, în toate mediile – fostul primar Marian Ionescu (mandatul 2000 - 2004), devenit recent preşedinte al Consiliului de Administraţie de la TASA, şi fostul procuror-şef al judeţului, Dumitru Dîmbu.
Altfel spus, Marian Ionescu, fost şef al societăţii de transport public local din Suceava, TPS, cu 20 de ani de experienţă în domeniul transporturilor, este deliberativul, cel care stabileşte calea de urmat, în vreme ce Dumitru Dîmbu este executivul – cel care pune în practică deciziile CA.
Dumitru Dîmbu, fostul procuror-şef al Secţiei de cercetări penale a Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava, este noul administrator al TASA Suceava de aproximativ patru luni, în vreme ce Ionescu a preluat funcţia luna trecută. Mai mult, se pare că ambii deţin şi o parte din acţiunile societăţii, măsură practicată la mai multe companii mari din ţară, pentru a stimula o implicare cât mai mare în bunul mers al firmei.
„Vrem o revigorare totală a activităţii societăţii, de la schimbarea orarului unor curse, la înfiinţarea de noi trasee, precum şi eficientizarea unora dintre curse, precum cele către Bucureşti. Lucrăm la un nou grafic de transport, dar vrem şi o înnoire a parcului auto. În principal cursele nerentabile trebuie rentabilizate”, a declarat Marian Ionescu.
Stingerea conflictului cu Primăria Suceava şi TPL
Una dintre primele acţiuni iniţiate de noua conducere de la TASA a vizat chiar actuala societate de transport public local, TPL.
Asta deoarece TPL funcţionează în vechea bază a TPS, în câteva din clădirile de acolo, care nu îi aparţin, deoarece au fost cumpărate în 2004 de TASA, la licitaţia organizată de Finanţele Publice, pentru recuperarea datoriilor neachitate de societatea de transport public local către bugetul de stat.
Numai că atât clădirile, cât şi suprafaţa betonată care sunt proprietatea TASA se află pe terenul Primăriei Suceava, de unde şi un lung şir de şicane, lupte în instanţe şi executări silite.
Noua conducere a TASA declară că vrea „să îngroape securea războiului”, iar un prim pas, iniţiat de Marian Ionescu, a fost de a negocia un nou contract de închiriere a clădirilor fostului TPS către TPL.
Măsura, dorită şi de TPL, care se vedea în situaţia de a fi scoasă în stradă în prag de iarnă, din cauza datoriilor neplătite către TASA, este pe cale de a se concretiza.
Conform negocierilor purtate până acum, TPL ar urma să achite către TASA 5.000 de euro lunar, pentru a utiliza clădirile şi suprafaţa betonată, dar, în acelaşi timp, şi TASA ar urma să plătească chirie pentru terenul municipalităţii, încât ambele părţi au de câştigat.
„Stingerea vechiului conflict dintre TASA şi Primăria Suceava – TPL este prioritară”, susţine Marian Ionescu, noul preşedinte al CA de la TASA Suceava.
Posibilă colaborare TASA – TPL, în viitorul apropiat
La nivel de zvon se vorbeşte chiar de un posibil parteneriat public – privat între TPL şi Primăria Suceava de o parte şi TASA de cealaltă parte, pentru asigurarea transportului public local nu doar în municipiul Suceava, ci şi la nivel metropolitan, adică în comunele din jurul Sucevei, care fac parte din Asociaţia Metropolitană Suceava.
În acest fel, TASA ar contribui nu doar cu flota auto, cea a TPL fiind total insuficientă şi îmbătrânită, dar şi cu atelierele proprii, autorizate RAR, de care TPL nu dispune în prezent, dar ar avea asigurate rute profitabile de transport de persoane, pe o piaţă acaparată tot mai mult de maxi-taximetrişti privaţi, dar şi de piraţi. În plus, un venit sigur ar putea fi reprezentat de subvenţiile care se acordă pentru transportul public de persoane, de la bugetul local al Sucevei, iar la nivel metropolitan, posibil şi de la alte primării.
Noua conducere TASA nu a negat astfel de intenţii, spunând doar că doreşte „pace cu vecinii de la TPL, chiar şi colaborare”.