Sistemul de achiziţii publice, obligatoriu pentru toate instituţiile din România, duce la situaţii aberante, când lucruri mărunte, precum hârtia, agrafele de birou, becurile sau pixurile sunt cumpărate de la firme aflate la sute de kilometri distanţă pentru că acestea oferă preţul cel mai mic. De exemplu, pentru cei 10 cai utilizaţi în spectacolele de la Festivalul Medieval ”Ștefan cel Mare”, care a avut loc la sfârşitul săptămânii trecute, la Suceava, nutreţul a fost cumpărat de Muzeul Bucovinei de la o firmă din Baia Mare.
Pentru cele 2.600 kg de paie, 1.600 kg lucernă şi 460 kg ovăz date de mâncare la cai, muzeul a întocmit un vraf de documente, inclusiv notă de fundamentare şi caiet de sarcini pentru achiziţia prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), semnate de nu mai puţin de nouă funcţionari. Directorul muzeului, Emil Ursu, ne-a declarat că din cauza faptului că pe SEAP majoritatea ofertelor erau de la firme din sudul ţării, care asigurau transportul gratuit la maximum 40 km distanţă, a făcut anunţ de achiziţie şi a solicitat şi alte oferte, care să includă transportul. Altfel, costa mai mult transportul decât nutreţul pentru animale. ”Am primit trei oferte, de la Iaşi, Suceava şi Baia Mare şi a rămas Baia Mare, cu 4.000 de lei pentru toată cantitatea de nutreţ, cu transport inclus. La celelalte două preţul era în jur de 6.000 de lei”, ne-a spus directorul Ursu.
Ofertele la nutreţ au fost prezentate pe SEAP după aceleaşi rigori ca ale oricărui alt produs, inclusiv cu fotografii cu baloţi de paie şi lucernă şi cu boabe de ovăz.
Cum ”preţul cel mai mic” te poate costa mai mult
Pentru hrana celor 400 de membri ai trupelor participante la festival, în schimb, la achiziţia pe baza preţului cel mai mic, la final costul a fost mai mare cu 800 de lei. Pentru serviciile de catering, pe SEAP erau două oferte, una din partea unui colegiu din Suceava, neplătitor de TVA, cu 33 de lei/persoană/zi, iar alta de la un restaurant din Suceava, de 29,8 lei plus TVA/persoană/zi. Cum pe SEAP nu se ia în calcul TVA, oferta câştigătoare a fost cea cu preţul cel mai mic, adică a restaurantului. Facturarea se face însă cu TVA, astfel că preţul final a fost cu 800 de lei mai mare faţă de cel pe care l-ar fi plătit muzeul dacă achiziţiona porţiile de mâncare de la colegiu.
Tot din cauza sistemului de achiziţii publice, cu oferta câştigătoare la preţul cel mai mic, în primăvara acestui an muzeul a cumpărat 100 de becuri de 60w de la o firmă din vestul ţării.
”Noroc că n-am avut contestaţii la nici una dintre achiziţii şi le-am putut finaliza într-un timp rezonabil. Trebuie modificată legea într-un timp cât mai scurt pentru că îngreunează foarte mult activitatea, la produse mărunte şi la urgenţe. Să micşoreze (n.r. legiuitorul) pragul de achiziţii directe, de la 30.000 de euro, cât este acum, la 5.000 de euro, dar să facă ceva pentru simplificarea procedurii”, a mai spus directorul Muzeului Bucovinei.
Cea mai scurtă procedură poate dura 3-4 zile, dar sunt situaţii în care se prelungeşte şi până la 70 de zile.