proximativ 20 de instructorii auto independenţi au protestat, ieri, între orele 11.00 şi 14.00, la Prefectura Suceava, faţă de un act normativ care îi obligă, de la 1 septembrie a.c., să îşi înfiinţeze şcoli de şoferi sau să se afilieze unor şcoli deja existente. Protestul instructorilor auto face parte dintr-o serie de astfel de acţiuni organizate la nivel naţional, de Federaţia Naţională a Instructorilor Auto din România.
Liderii grupului de protestatari, Gheorghe Rusu şi Cristian Brînzei, ne-au declarat, ieri, că în judeţul Suceava ar fi afectaţi de actul normativ menţionat circa 40 de instructori.
”Acest ordin are exclusiv motive financiare şi comerciale. Sunt câteva şcoli de şoferi mari, care vor să ne scoată pe noi de pe piaţă. Până acum, toţi am avut contracte de colaborare cu şcoli de şoferi – ei asigurau pregătirea teoretică şi noi pe cea practică. De la 1 septembrie suntem obligaţi să asigurăm atât cursurile teoretice, cât şi practice. Nu avem posibilitatea să ne înfiinţăm şcoli, aşa cum ni se cere, prin asocierea a maximum patru instructori autorizaţi, iar cealaltă variantă este să ne angajăm la alţii, cu maşinile noastre. Ne obligă să ne asociem împotriva voinţei noastre”, ne-a spus Cristian Brînzei.
Un alt instructor, Constantin Apetrei, afirmă că motivele invocate de guvernanţi pentru susţinerea actului normativ, referitoare la calitatea instruirii sau evaziune fiscală, nu stau în picioare: ”Cei care termină şcoala de şoferi sunt publicitatea noastră. Eu am o rată de promovabilitate de 76,5%. Să caute o şcoală de şoferi care are peste 60% promovabilitate, să văd dacă există”. ”Nu suntem evazionişti, plătim totul la Fisc, cu acte în regulă, şi asta se poate uşor verifica”, a spus şi Cristian Brînzei. Cristi Nichitoaia cere ca rezultatele la examenele pentru obţinerea permisului auto să fie făcute publice, inclusiv numele instructorilor care au asigurat pregătirea cursanţilor.
Instructorii auto spun că vor continua protestele
O delegaţie a protestatarilor a avut întrevedere cu prefectul de Suceava, Mirela Adomnicăi, căreia i-au comunicat revendicările lor: premierul Mihai Tudose să accepte o întâlnire cu reprezentanţii Federaţiei Naţionale a Instructorilor Auto din România şi suspendarea aplicării Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 731 din 2017. De asemenea, instructorii i-au spus prefectului şi de ce sunt nemulţumiţi de actul normativ. Practic, de la 1 septembrie a.c., instructorii auto care funcţionează în regim de Persoană Fizică Autorizată ar trebui să închirieze/cumpere un sediu pentru cursurile de pregătire teoretică, să angajeze profesor de legislaţie rutieră, expert-contabil, medic pentru cursurile de prim-ajutor, un inginer mecanic pentru orele de cunoaştere a autovehiculului şi o secretară.
Prefectul Mirela Adomnicăi le-a amintit celor prezenţi că ordinul care îi nemulţumeşte a fost elaborat în 2013 - OMT 733/2013, suspendat până la soluţionarea definitivă a tuturor acţiunilor prin care s-a solicitat anularea acestuia. De asemenea, a subliniat Mirela Adomnicăi, ordinul a parcurs toate procedurile legale de transparenţă decizională şi a fost contestat în 280 de procese pe care instructorii le-au pierdut. Ea s-a angajat să transmită Guvernului solicitările primite şi, în plus, să ceară de la factorii de decizie clarificări legate de implementarea ordinului, pe care să le comunice săptămâna viitoare celor interesaţi. Adomnicăi s-a arătat sceptică faţă de posibilitatea suspendării sau abrogării actului normativ contestat, iar instructorii au afirmat că vor continua protestele.
Menţionăm că motivaţia Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 731 din 2017 este ca instructorii independenţi să-şi asume pregătirea unitară a viitorilor conducători auto.