Lucrările de modernizare a Gării Iţcani, începute foarte timid în 2014, întrerupte şi reluate la fel de timid anul trecut, au intrat de aproximativ o lună de zile într-o etapă mult mai încurajatoare. Muncitorii firmei SC Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc lucrează la zidărie, atât pe exterior, cât şi pe interior. Prima fază a lucrării, foarte dificilă, este de decopertare a zidăriei foarte degradate, după care se va trece la tencuire.
Ieri, când reporterii Monitorului de Suceava s-au deplasat la faţa locului, la lucru se aflau în jur de 20 de muncitori, supravegheaţi de un şef de echipă. Cei mai mulţi lucrau în interior, iar câţiva dintre ei la faţada exterioară, de la stradă. Ritmul de lucru părea a fi unul bun, iar reprezentanţii firmei speră că vremea le va permite să se lucreze încă cel puţin trei luni.
În partea cea mai valoroasă a clădirii, sala mare, în care pereţii sunt pictaţi, încă nu s-a intrat, lucrările urmând a fi realizate cu specialişti în restaurare.
Mostre cu variante privind faţada exterioară
Pe faţada clădirii au fost încercate mai multe mostre de culoare, pentru a se vedea cum ar putea să arate exteriorul gării la finalizarea lucrării. Variantele de lucru au fost prezentate specialiştilor de la Direcţia de Cultură Suceava, care vor lua o decizie finală.
Acoperişul a fost reparat, au fost schimbate tâmplăria şi instalaţia electrică
Anul trecut, la Gara Iţcani au fost executate lucrări de 1,1 milioane de lei, care au constat în schimbarea acoperişului, care a fost urgenţa majoră, pentru a elimina infiltraţiile şi accentuarea degradării. De asemenea, s-a mai lucrat la tâmplărie, aceasta fiind schimbată aproape în totalitate, şi la traseele instalaţiei electrice pe interior.
În 2014 firma a început lucrări şi la peronul gării, care ar urma şi ele să fie reluate.
Bani alocaţi în două etape, pentru 2017 şi 2018. Se speră că gara va fi gata la Centenarul Unirii
Conform graficului beneficiarului lucrării, Regionala CFR Infrastructură Iaşi, pentru 2017 planul de lucrări cuprinde consolidarea subsolului, refacerea pereţilor interiori, reparaţii şi finisaje exterioare, precum şi o intervenţie la copertina exterioară a peronului. Aici se va interveni însă numai după ce se vor cunoaşte rezultatele unei expertize care trebuie să stabilească soluţiile tehnice pentru copertină. Lucrările nu se pot face oricum, în condiţiile în care clădirea gării este monument istoric, fiind nevoie şi de avizul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Suceava. Fondurile pentru lucrările din acest an ar fi 3-4 milioane de lei, în funcţie de cât va lucra firma SC Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc
Dacă planul celor de la CFR Infrastructură se va concretiza şi se va lucra intens în următoarele luni, ultima etapă a proiectului ar urma să fie în 2018, până la bugetul total de 7,5 milioane de lei.
În acest scenariu optimist, Gara Iţcani ar urma să fie renovată şi restaurată pentru Centenarul Marii Unirii, pe 1 Decembrie 2018.
Traficul feroviar nu este afectat
Clădirea Gării Iţcani este închisă de doi ani de zile, iar mai nou, după începerea lucrărilor de decopertare, s-au luat măsuri pentru ca oamenii să nu poată ajunge la peron nici prin lateralele clădirii, pentru a se evita accidentele.
Gara Iţcani a rămas şi rămâne deschisă traficului feroviar. Accesul spre linii se face prin ruinele fostei terase de la peron. Tot pe acolo se ajunge la Casa de bilete şi Postul de Poliţie.
Gara Iţcani a rămas în principal deschisă pentru traficul de navetă, însă de aici mai pleacă şi unul dintre trenurile spre Bucureşti, precum şi cel spre Constanţa şi Mangalia.
Gara din Iţcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Ultimele reparaţii capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975.