În plină vacanţă de vară, peste 100 de elevi din 34 de judeţe ale ţării au participat la faza naţională a Concursului „Democraţie şi Toleranţă”, de la Vânători-Neamţ, judeţul Neamţ.
Întrecerea a ajuns la ediţia cu numărul XXIII, fiecare judeţ fiind reprezentat de echipajul clasat pe locul I la etapa judeţeană.
De la Suceava a participat echipajul Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Vatra Dornei, format din Alexandra Morari (clasa a III-a, proba artistică), Cristiana Ştefana Constantin (clasa a VIII-a, proba teoretică) şi Ioana Claudia Ştefănescu (clasa a VIII-a, proba practic-aplicativă). Fetele au fost îndrumate de prof. Teodora Sandu.
Echipajul care a reprezentat judeţul Suceava a obţinut menţiune din partea Ministerului Educaţiei, un Premiu Special din partea Consiliului Judeţean Neamţ şi menţiune din partea Institutului Român pentru Drepturile Omului Bucureşti.
Concursul din Neamţ a avut trei probe: proba teoretică, ce a constat într-o lucrare scrisă, proba practic-aplicativă, respectiv elaborarea unui proiect pentru soluţionarea uneia dintre problemele şcolii sau comunităţii locale căreia îi aparţin elevii, şi proba artistică, care a constat în realizarea unei lucrări plastice (desen, grafică, pictură, colaj, sculptură etc.).
Evaluarea lucrărilor teoretice, a portofoliilor şi a lucrărilor plastice s-a realizat de către Comisia naţională, din care a făcut parte şi inspectorul de ştiinţe socio-umane din cadrul Inspectoratului Şcolar Suceava, prof. Cezar Anuţei.
Potrivit organizatorilor, obiectivele concursului vizează asumarea rolului şi statutului de cetăţean în cadrul unei societăţi democratice, formarea şi dezvoltarea spiritului civic critic şi constructiv.
Concursul urmăreşte cunoaşterea conceptelor: democraţie, toleranţă, drepturile omului, drepturile copilului şi a relaţiilor dintre acestea; cunoaşterea reglementărilor naţionale şi internaţionale referitoare la aceste concepte; exersarea de către elevi a atitudinilor şi comportamentelor democratice, tolerante, a spiritului civic; formarea şi dezvoltarea deprinderilor de participare la viaţa comunităţii educaţionale şi locale din care elevii fac parte; formarea motivaţiei în vederea promovării şi apărării drepturilor omului şi ale copilului.