Duminică, 23 iulie, în piaţa „Nada Florilor”, din municipiul Fălticeni s-a desfăşurat prima ediţie a manifestării „Roţi legendare - Fălticeni, 121 de ani de la primul vehicul din oraş”. Au fost expuse aproape 50 de maşini fabricate între 1928 şi anii ’80, cea mai veche fiind Fiatul 520 Torpedo, fabricat în 1928, ce aparţine fălticeneanului Iulian Todirică. Fălticenenii au apreciat modul în care au fost restaurate şi sunt păstrate, printre altele, Singer din 1952, Volvo 544 din 1962, Ford Mustang (1966), Fiat 850 (1966), Opel Rekord (1967), Fiat 1800 (1967), Triumph MK 4 (1969), MG din 1972, Dacii 1100, cea mai veche fiind din 1965, Dacii 1300 din anii ’70, o gamă variată de Mercedesuri şi BMW-uri din anii ’70 - ’80, Bentley Mulsonne din 1978, Jaguar XJ 6 (1976), Daimler (1981), Cadilla Eldorado (1978), Chrysler NewYorker (1978), Renault Fuego (1981), o gamă variată de VW Golf şi două Beatle, Land Rover Santata (1977), trabanturi, cel mai vechi având anul de fabricaţie 1963, Chevrolet Blazer Army.
Irineu Ionesi, preşedintele filialei Neamţ a RetroMobil Club România, care a organizat şi a participat la numeroase activităţi de acest gen a precizat că: „Expoziţia <Roţi legendare – Fălticeni> este un eveniment foarte mare, sunt foarte multe maşini participante, la celelalte evenimente de până acum la care am participat, şi sunt destule, nu au fost atât de multe maşini de calitate, de valoare, ca aici. Este un eveniment de anvergură organizat de Iulian Todirică, impecabil prin participare, prin maşinile foarte bune prezentate din punct de vedere al vechimii, modului de restaurare, fiind multe maşini foarte rare, pe care nu prea le vedem la aceste manifestări”.
50 de maşini elegante şi în stare bună de funcţionare
„De ce şi la Fălticeni o astfel de expoziţie? Pentru că sunt fălticenean, şi în al doilea rând pentru că am găsit informaţii în istoria automobilului precum că în 1896 au intrat în ţară trei trăsuri-automobile, un Peugeot în Bucureşti, un Rochet-Schneider în Tecuci şi un triciclu Bollé în Fălticeni. Astfel în 1896, Fălticeni şi Tecuci erau primele oraşe din Moldova în care se circula pe străzi cu o trăsură motorizată. Ideea a aparţinut lui Sebastian Peterca,preşedintele filialei Iaşi a RetroMobil Club România, care în urmă cu patru ani a pus în mişcare Moldova Clasic Raly la Iaşi. Nu mă aşteptam la o participare aşa de mare. Dacă în 2011 au fost la retroparada de la Suceava doar 11 maşini, majoritatea Dacii, astăzi la Fălticeni avem 50 de maşini care mai de care mai elegantă şi în stare mai bună. Posesorii au pus foarte multă dăruire şi pasiune, deţinătorii acestor maşini din Moldova fiind uniţi în realizarea acestor activităţi. Proiectul RetroMobil Club Suceava își propune să diversifice activităţile. Mai avem anul acesta una la Suceava iar anul viitor vrem să venim cu astfel de expoziţii, pe lângă Suceva şi Fălticeni şi în oraşele Rădăuţi şi Câmpulung Moldovenesc. Expoziţiile de la Fălticeni şi Suceava vor fi cu caracter permanent şi vor fi prinse în calendarul de anul viitor al RetroMobil Club România”, a precizat Iulian Todirică, reprezentantul RetroMobil Club România în judeţul Suceava.
Iulian Todirică ne-a spus că au fost două categorii de participanţi, unii care cumpără maşini gata recondiţionate din occident sau din ţară şi categoria pasionaţilor de recondiţionarea maşinilor de epocă, printre care se numără şi domnia sa. Iulian Todirică ne-a asigurat că toate maşinile prezentate sunt atestate istoric, aceasta fiind o condiţie pentru a fi membru RetroMobil Club.
Întreţinerea şi funcţionarea normală a maşinilor se face prin deplasări lungi
Participarea autoturismelor de epocă la astfel de manifestări nu este tocmai uşoară. De la Irineu Ionesi, preşedintele filialei Neamţ a RetroMobil Club Romania, am aflat că transportul unei maşini în ţară se face, în funcţie de starea maşini, cu propulsia proprie, dar sunt şi cazuri în care, pe distanţe lungi şi maşini fabricate în urmă cu mai bine de 60 - 70 de ani transportul se face pe platformă.
„De obicei maşinile atestate RetroMobil sunt maşini foarte bune, care pot parcurge sute de kilometri fără a avea nici o problemă tehnică, sunt maşini funcţionale, care trebuie să aibă o anumită prestanţă. Pe de altă parte, maşinile atestate au o vârstă, unele au 40, 50 de ani sau poate chiar mai mult şi atunci este mai sigur să le transporţi pe o platformă. Astăzi la Fălticeni toţi pasionaţii au venit cu maşinile pe roţile lor. Aceste evenimente dau posibilitatea maşinilor să fie scoase din garaje, să parcurgă distanţe mari, aceste deplasări mai lungi fiind necesare întreţinerii maşinilor şi funcţionării normale a motorului”, ne-a declarat Irineu Ionesi.
De la un alt pasionat de maşini de epocă, Sebastian Peterca, preşedintele filialei Iaşi a RetroMobil, am aflat că piesele de schimb sunt principala problemă a posesorilor acestor automobile.
„Sunt mărci la care se pot obţine foarte uşor, faci comanda şi este un timp de furnizare scurt, dar sunt autmobile, în special cele europene, la care piesele se găsesc foarte greu. În momentul în care am restaurat Fiatul, au fost piese pe care nici în şase luni nu am reuşit să le găsesc. Restaurarea maşinilor este foarte dificlă, nu sunt service-uri specializate, meseriaşi care să facă acest lucru cu pasiune şi profesionalism”, ne-a spus Sebastian Peterca.
Un oraş european are nevoie şi de astfel de expoziţii
Prezent la activitate și aflat la volanul unui Cadillac Eldorado în timpul paradei maşinilor, primarul Cătălin Coman a promis sprijinul administraţiei locale pentru manifestările pasionaţilor de cai putere.
„Încheiem Zilele Municipiului Fălticeni cu un eveniment inedit, spectaculos. În Piaţa Nada Florilor avem o expoziţie cu automobile de epocă, după care vom face un tur al oraşului cu aceste maşini, toate fiind funcţionale. Mă bucură faptul că domnul Iulian Todirică şi Retromobil România au ales ca locaţie centrul municipiului Fălticeni, mă bucur că posesorii de maşini de epocă şi fălticenenii au ales să vină în Piaţa centrală. Mulţumesc tuturor proprietarilor de maşini, mulţumesc domnului Todirică care a fost sufletul şi inima acestui eveniment şi în numele administraţiei locale, voi sprijini aceste proiecte ori de câte ori vom fi solicitaţi. Sunt frumoase maşinile şi sunt necesare şi astfel de manifestări pentru un muncipiu european aşa cum se consideră Fălticeniul. Este greu de spus care maşină mi-a plăcut cel mai mult, sunt maşini frumoase, foarte bine întreţinute. Este greu să faci un clasament, sunt din zone diferite, sunt mărci diferite, sunt categorii diferite. Toate sunt extraordinare, merită văzute şi apreciate. Îi felicit pe prorietarii acestor bijuterii”, a spus primarul Cătălin Coman.
Expoziţia de oldmobile a fost organizată de RetroMobil Suceava, în colaborare cu Primăria Fălticeni şi Muzeul de Artă „Ion Irimescu” şi cu sprijinul Poliţiei Locale, Poliţiei Municipale şi a Detaşamentului de Jandarmi Fălticeni.