Afacerea maxi-taxiurilor din municipiul Suceava a ajuns la capăt de drum. De sâmbătă nu vor mai circula microbuzele de pe traseele din municipiul reşedinţă de judeţ – 6, 9, 12, 13 şi 15. Conform contractului cu Primăria Suceava, pe aceste linii circulau 20 de microbuze de maxi-taxi, ale operatorilor privaţi SC TRANS DMV Europa SRL, SC EUROTIP SRL, SC FAMILY SRL, SC SORINEL SRL.
Începând de la 1 iulie, prevederile acelui contract nu mai sunt valabile, iar o prelungire a sa nu mai este posibilă.
Achiziţionarea celor 40 de autobuze electrice cu care Primăria Suceava vrea să doteze societatea de transport în comun – TPL - este condiţionată de existenţa unui serviciu unic de acest gen, fără ca traseele acestuia să se suprapună cu cele ale altor transportatori.
În aceste condiţii, contractul de transport public complementar, expirat din 2015 şi prelungit de două ori până acum, nu a mai fost luat în calcul pentru o nouă prelungire, solicitată de operatorii privaţi.
Cu toate acestea, conducerea municipalităţii sucevene se arată rezervată în privinţa eficienţei acestei decizii, câtă vreme conducerea TPL nu a luat măsuri pentru a suplini „golul” care se creează pe piaţă începând de sâmbătă.
„Începând cu 1 iulie 2017, transportul complementar cu maxi-taxi îşi încheie activitatea. Societatea municipalităţii, TPL S.A., rămâne unic operator pentru transportul de călători de pe raza municipiului Suceava. Acest lucru trebuia să se întâmple acum un an, dar conducerea TPL a informat primăria că nu este pregătită să preia surplusul de călători deoarece are parcul auto învechit şi subdimensionat. Dacă mă întrebaţi pe mine, nici acum nu sunt pregătiţi pentru toamnă, când elevii vor reîncepe şcoala. Conducerea TPL ştia că se va ajunge aici şi nu a făcut nimic să-şi îmbunătăţească parcul auto. Dacă achiziţionau mijloace de transport, puteau să preia o parte din şoferii de pe maxi-taxi, care rămân acum şomeri”, a declarat ieri viceprimarul Lucian Harşovschi.
Acesta s-a arătat contrariat de refuzul celor de la TPL de a le fi alocate, la începutul anului, fonduri de un milion de lei, pentru achiziţia de noi mijloace de transport, în genul microbuzelor Karsan achiziţionate în două tranşe, în 2015 şi 2016.
„Primăria a făcut tot posibilul să ajute (a cumpărat 30 autobuze noi începând cu 2006, a achiziţionat alte 5+5 mini-autobuze în 2015 şi 2016), dar responsabilitatea deciziilor le aparţine deoarece trebuie să conducă această societate şi să ia deciziile optime pentru suceveni”, a adăugat Lucian Harşovschi.
Directorul TPL, Darie Romaniuc, a precizat că a optat ca fondurile respective să fie prinse pentru alte investiţii de care societatea are mare nevoie – staţie ITP şi spălătorie auto, care, odată realizate, i-ar scuti de cheltuieli lunare semnificative, ba chiar ar putea produce venituri suplimentare.
„Acum este momentul optim pentru a prelua în întregime transportul public din Suceava, pentru că elevii sunt în vacanţă, iar o parte din suceveni sunt plecaţi în concedii. Toate încercările noastre de a afla o situaţie a numărului de călători preluat de acest transport complementar au fost inutile. Rămâne să vedem în practică cu cât creşte fluxul de călători, pentru a lua măsurile necesare”, a spus Darie Romaniuc, directorul TPL.
O nouă linie de transport public a TPL şi autobuze suplimentare din septembrie
Pentru început, conducerea TPL a făcut demersuri pentru autorizarea unei noi linii de transport în comun – 15, care porneşte din Burdujeni Sat, urcă în Centru pe la Autogară, de unde merge pe strada Mihai Viteazu până la Policlinica Areni, de unde se întoarce.
Acest traseu va fi deservit de două microbuze Karsan, achiziţionate anul trecut, iar primele curse, din 30 în 30 de minute, vor fi efectuate începând de luni.
În plus, în funcţie de analiza fluxului de călători pentru lunile iulie şi august, TPL vrea să îşi suplimenteze parcul auto cu autobuze second-hand, deşi sursa de finanţare pentru această achiziţie nu este cunoscută deocamdată.
„Avem nevoie de sprijin”, a recunoscut administratorul TPL, Darie Romaniuc, care speră ca soluţia să vină de la primărie.
Deocamdată, conducerea municipalităţii sucevene nu se arată dornică să renunţe la propriile investiţii, pe care cu greu reuşesc să le acopere lunar, pentru a da bani TPL-ului, pentru cumpărături.
„Responsabilitatea totală aparţine conducerii TPL. Primăria a făcut tot posibilul să ajute. Până la sosirea autobuzelor electrice, obţinute cu ajutorul fondurilor UE, TPL trebuie să se descurce şi să reuşească să preia toţi sucevenii care circulă cu autobuzul, în condiţii decente”, consideră viceprimarul Lucian Harşovschi.
Rămâne de văzut cum se va circula de la 1 iulie în autobuzele şi microbuzele TPL şi care vor fi măsurile necesare pentru ca sucevenii să nu fie afectaţi de dispariţia microbuzelor de maxi-taxi private, care preluau o parte din călători.
Maxi-taxiurile nu dispar chiar de tot, pentru că în continuare sunt valabile acele trasee interjudeţene care tranzitează municipiul Suceava, au utilitatea lor, într-o bună măsură, dar care legal ar trebui să oprească în maximum trei staţii din oraş, dar nu „iartă” nici una dacă sunt acolo potenţiali călători.