Vicepreşedintele PNL, deputatul de Suceava Ioan Balan, şi-a exprimat îngrijorarea faţă de creşterea numărului accidentelor rutiere în România şi cere explicaţii ministrului Afacerilor Interne, Carmen Daniela Dan, în legătură cu absenţa politicilor preventive în domeniul circulaţiei rutiere pe drumurile publice. Balan i-a adresat o interpelare ministrului Afacerilor Interne prin care solicită o situaţie cu privire la sancţiunile aplicate de poliţişti în primul semestru al anului administratorilor drumurilor publice pentru absenţa marcajelor şi semnalizărilor rutiere, precum şi pentru gropile apărute în stratul asfaltic sau alte obstacole care ameninţă siguranţa circulaţiei, în condiţiile în care aceste aspecte reprezintă o cauză importantă a accidentelor rutiere. Balan a arătat că, potrivit legii, lucrătorii poliţiei rutiere sunt obligaţi să sancţioneze administratorii drumurilor publice pentru aceste deficienţe. ”Potrivit legii, lucrătorii poliţiei sunt obligaţi să poarte uniforma cu însemne şi înscrisuri distinctive. Vă rog să precizaţi dacă agreaţi şi toleraţi situaţiile în care lucrătorii poliţiei rutiere constată şi aplică sancţiuni fără să poarte uniforme. Vă rog să precizaţi dacă agreaţi şi toleraţi situaţiile în care şefii ierarhici ţin sub presiune lucrătorii poliţiei rutiere, prin impunerea aşa-numitelor <norme de amenzi>? Având în vedere vechimea parcului auto naţional, precum şi numărul mare de autovehicule înmatriculate în exteriorul ţării, vă rog să precizaţi dacă, în colaborare cu Registrul Auto Român, s-au întreprins verificări privind starea tehnică a autovehiculelor. Vă rog să prezentaţi ce campanii de prevenţie în domeniul siguranţei circulaţiei pe drumurile publice aţi derulat, la nivel naţional, în prima parte a anului 2017”, i-a mai solicitat deputatul Balan ministrului Carmen Daniela Dan.
”Din păcate, nu am remarcat ca la nivelul Ministerului Afacerilor Interne să existe preocupări reale în domeniul prevenţiei”
Parlamentarul liberal crede că printr-o activitate de prevenţie bine gândită şi pusă în practică numărul infracţiunilor ar scădea. ”Din păcate, nu am remarcat ca la nivelul Ministerului Afacerilor Interne să existe preocupări reale în domeniul prevenţiei, fie că vorbim despre infracţionalitate, fie că vorbim despre siguranţa cetăţeanului, fie că vorbim despre siguranţa circulaţiei pe drumurile publice. În legătură cu acest ultim aspect, singurele acţiuni întreprinse de lucrătorii poliţiei rutiere sunt legate de aplicarea de sancţiuni contravenţionale, ca urmare a aşa-numitelor <norme de amenzi> pe care le dau şefii ierarhici. Această aşa-zis politică şi-a demonstrat deja perfecta ineficacitate: numărul de accidente rutiere înregistrate în România este în continuare unul dintre cele mai mari din Uniunea Europeană. A nu se înţelege greşit. Contravenientul trebuie să suporte consecinţele faptelor sale. Însă cred cu toată puterea că sarcina principală a lucrătorilor poliţiei rutiere trebuie să fie legată de cu totul alte rezultate, şi anume: cât mai mulţi conducători auto care se conformează voluntar şi respectă regulile de circulaţie, cât mai puţine accidente rutiere soldate cu victime sau pagube materiale, tot mai multă siguranţă în circulaţia pe drumurile publice”, a mai spus Ioan Balan.