CFR Infrastructură are un buget foarte consistent pentru lucrările de reabilitare a Gării Iţcani în 2017, în funcţie de cât va lucra firma câştigătoare a licitaţiei putând fi acoperită o sumă de 3-4 milioane de lei. Aşa sună datele oficiale ale celor de la Regionala CFR Infrastructură Iaşi, care au avut mai multe întâlniri cu firma câştigătoare a licitaţiei, SC Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc. Lucrările au debutat timid în 2014 şi au fost reluate anul trecut, când s-a lucrat în special la schimbarea acoperişului. Din păcate, atmosfera din Gara Iţcani este departe de ceea ce scrie în hârtii şi s-a discutat la şedinţe. Oficial, firma din Câmpulung Moldovenesc este în organizare de şantier. După cum am constatat ieri la faţa locului, în gară nu este nici urmă de şantier sau de muncitor. Lucrările ar urma să înceapă totuşi din jurul datei de 15 iunie. Jumătate din 2017 aşadar s-a cam pierdut, asta în condiţiile în care la Centenarul Unirii din decembrie 2018 Gara Iţcani ar trebui să aibă o cu totul altă faţă.
Ce s-a lucrat efectiv anul trecut
Firma SC Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc a intrat în insolvenţă, însă la întâlnirea avută pe 26 aprilie 2017 la Gara Iţcani reprezentanţii acesteia şi-au arătat disponibilitatea de a continua lucrările şi a duce proiectul la final. Este vorba de contractul nr. 120/2012 –„Reparaţii Clădire călători staţia CF Suceava Nord”.
Anul trecut, au fost executate lucrări de 1,1 milioane de lei, care au constat în schimbarea acoperişului, care a fost urgenţa majoră, pentru a elimina infiltraţiile şi accentuarea degradării. De asemenea, s-a mai lucrat la tâmplărie, aceasta fiind schimbată în proporţie de aproximativ 50%, şi la traseele instalaţiei electrice pe interior.
În 2014 firma a început lucrări şi la peronul gării, însă acestea au fost abandonate.
Ce ar urma să se facă în acest an
Pentru 2017, planul de lucrări cuprinde consolidarea subsolului, refacerea pereţilor interiori, reparaţii şi finisaje exterioare, precum şi o intervenţie la copertina exterioară a peronului. Aici se va interveni însă numai după ce se vor cunoaşte rezultatele unei expertize care trebuie să stabilească soluţiile tehnice pentru copertină. Lucrările nu se pot face oricum în condiţiile în care clădirea gării este monument istoric, fiind nevoie şi de avizul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Suceava.
Dacă planul celor de la CFR Infrastructură se va concretiza şi se va lucra intens în următoarele luni, ultima etapă a proiectului ar urma să fie în 2018, până la bugetul total de 7,5 milioane de lei.
Aspectul dezolant al gării ar urma să se schimbe radical
Nu ne rămâne decât să sperăm că lucrările programate pentru acest an se vor face şi în realitate. Pentru asta însă, aspectul dezolant al gării închise ar trebui să se schimbe radical, cu un şantier pe care să se afle numeroşi muncitori. Teoretic, atât din partea CFR Infrastructură, cât şi din partea firmei SCCF, nu există impedimente pentru ca lucrările să nu înceapă cât mai curând, la mijlocul lunii iunie.
Totuşi, terminarea lucrărilor la finele lui 2018, pentru marcarea a o sută de ani de la Unirea Bucovinei cu Ţara, pare un obiectiv greu de realizat dacă luăm în considerare cum s-au mişcat lucrurile până acum.
În gară nu se mai intră efectiv de acum doi, pentru că pur şi simplu tencuiala de pe tavan cădea în capul oamenilor. Casa de bilete şi Postul de Poliţie au fost mutate într-o anexă, iar staţia CFR a rămas deschisă, în special pentru traficul de navetă.
Gara din Iţcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Ultimele reparaţii capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli.