Ieri dimineaţă, timp de trei ore, societatea Transport Public Local (TPL) Suceava a fost aruncată în stradă de reprezentanţii Transporturi Auto SA (TA SA) Suceava, care au cerut evacuarea primei societăţi din sediul în care funcţionează pe strada Traian Vuia. Pentru a efectua operaţiunea de evacuare, cei de la TA SA au apelat la un executor judecătoresc, care însoţit de jandarmi a bătut încă de la 6 dimineaţa la sediul TPL. Surpriza a fost maximă, şi chiar dacă procedura de evacuare a demarat încă din 2016, directorul TPL Suceava, Darie Romaniuc, a mărturisit că nu se aştepta la un astfel de deznodământ.
Situaţia este una mai veche, dar care a fost tratată cu superficialitate, iar momentul de ieri dimineaţă nu se putea amâna la nesfârşit.
Darie Romaniuc a explicat ce anume doresc cei de la TA SA şi care este punctul nevralgic al relaţiei.
„Cei de la TA SA doresc un contract de închiriere pentru clădiri, iar noi dorim un contract de închiriere pentru teren şi lucrurile au rămas nefinalizate”, a arătat directorul TPL Suceava.
Situaţia este una extrem de complicată, şi asta pentru că TA SA a reuşit să se intabuleze în 2005 pe suprafaţa betonată de circa 17.000 mp de pe strada Traian Vuia, cât şi pe clădirile unde îşi desfăşoară activitatea cei de la TPL. În paralel, TPL s-a intabulat în 2013 pe terenurile pe care se află suprafaţa betonată şi clădirile, plus alte spaţii verzi din aceeaşi curte, adică un total de circa 25.000 mp.
O perioadă bună, până în 2012, între TA SA şi TPL a existat un contract de închiriere, care a fost întrerupt brusc, în condiţii pe care nimeni nu le cunoaşte, după cum a menţionat viceprimarul Lucian Harşovschi, chemat ieri pe Traian Vuia pentru a negocia stingerea litigiului.
Practic, în acest moment, între cele două tabere beligerante nu există nici un contract, fapt care stârneşte alte semne de întrebare.
Ce s-a întâmplat ieri
Pentru cei 227 de angajaţi ai TPL, muncitori, şoferi şi personal administrativ, sosirea executorului judecătoresc Sarmis Câmpulungeanu a fost un adevărat şoc. Executorul le-a transmis celor de la TPL că din momentul în care ies pe poarta societăţii mijloacele de transport ale TPL nu vor mai putea reveni. În paralel, muncitorii care lucrau la întreţinere au fost înştiinţaţi să nu demareze nici un fel de activitate.
Oamenii spun că nu înţeleg de ce s-a ajuns în acest punct, mai ales că lucrurile erau cunoscute de ani şi ani de zile.
„Trebuia găsită o soluţie mai din timp, dar trebuia să se ocupe cineva, că doar se ştia, că de vreo 12 ani suntem în conflict cu Carabulea”, a spus unul dintre muncitori.
Darie Romaniuc a explicat că pentru ziua de ieri activitatea TPL nu era afectată, şi asta pentru că toate mijloacele de transport în comun ieşite pe teren erau alimentate, iar un plin ajungea pentru o zi şi jumătate. În schimb, activitatea de reparaţii a fost blocată, iar operaţiunile de spălare a autobuzelor s-au sistat.
„În momentul de faţă am identificat din nou suprafaţa de teren care trebuie predată creditoarei, urmează să identificăm imobilele constând în construcţii şi să evacuăm toate bunurile care înseamnă proprietatea TPL”, a explicat Sarmis Câmpulungeanu procedurile care se derulau.
Acesta a mai menţionat că s-au trimis somaţii şi notificări către conducerea TPL încă de anul trecut şi, în plus, a existat şi o întâlnire cu conducerea societăţii, dar nimeni nu a ridicat un deget pentru a evita situaţia de ieri.
TPL a mai fost scoasă în stradă şi în 2006
Nu este pentru prima dată în scurta istorie de numai 12 ani a TPL când se ajunge într-un astfel de moment tensionat. În 2006, în luna februarie, societatea a fost aruncată în stradă timp de o săptămână, într-o perioadă în care temperaturile externe erau de -30 de grade Celsius.
În ciuda acestui trecut negru şi a somaţiilor tot mai dese trimise de executorul judecătoresc, nimeni nu a găsit o soluţie pe termen lung, iar lucrurile au fost lăsate la voia întâmplării.
Chiar şi directorul Darie Romaniuc recunoaşte că în ultimii 10 ani s-au executat doar investiţii forţate, cât pentru a nu lăsa clădirile să se prăbuşească.
”Pentru anul în curs ar fi bani la buget pentru construcţia unei hale cu două canale, una pentru inspecţiile tehnice periodice, iar alta pentru spălătorie, hală care ar urma să se construiască pe spaţiul verde care este proprietatea TPL. Sperăm să se şi materializeze”, a precizat Darie Romaniuc.
După negocieri cu Ilie Carabulea situaţia s-a detensionat. Nu se ştie până când
Lucian Harşovschi, viceprimarul municipiului Suceava, a fost chemat la faţa locului pentru a participa alături de conducerea TPL, societate la care Consiliul Local Suceava este acţionar unic, la discuţii cu şefii TA SA Suceava, inclusiv cu Ilie Carabulea.
Negocierile au avut loc la sediul TA SA, iar pentru moment s-a ajuns la un consens, după cum a precizat viceprimarul Harşovschi: „De comun acord s-a stabilit să se menţioneze că demersul de executare silită se amână cu cel puţin 90 de zile, perioadă în care urmează să găsim o soluţie. Între TPL şi TASA nu mai există nici un document prin care să fie stipulată vreo modalitate de închiriere sau altceva. Ultima dată când TPL a plătit chirie către TA SA a fost 2012, iar apoi această operaţiune a fost sistată, în condiţii care nu îmi sunt cunoscute. E clar că lucrurile nu mai pot continua pe această linie. În următoarele şedinţe de Consiliu Local situaţia de la TPL va fi discutată amănunţit şi rămâne de văzut ce paşi se vor urma”.