Calea ferată secundară Dorneşti-Putna, despre care s-a vorbit intens anul trecut că ar putea fi operată din nou de compania de stat CFR Călători, a fost scoasă la licitaţie de Bursa Română de Mărfuri, pentru eventuali operatori privaţi interesaţi să o închirieze. Pentru numeroşii localnici care încă mai speră că trenurile vor mai ajunge vreodată la Putna vestea nu este deloc bună, putând fi interpretată ca un semn clar că CFR Călători nu mai are planuri de a reveni pe acest traseu, cel puţin pe termen scurt.
Pe 25 mai 2017 va avea loc o licitaţie de închiriere a secţiilor neinteroperabile de cale ferată, iar pe listă apare şi secţia Dorneşti-Gura Putnei-Putna. Linia de 39 de kilometri are un preţ de pornire minim de 125.000 de lei pe an, cu o garanţie de participare de 12.500 de lei.
La licitaţiile organizate anii trecuţi în mai multe rânduri nu a fost nici un doritor, iar perspectivele de acum nu par a fi încurajatoare, în condiţiile în care licitaţia are un preţ de pornire triplu faţă de 2013, în totală contradicţie cu starea infrastructurii. Pe de altă parte, acest preţ minim nu poate fi catalogat exagerat. Problema este însă că operatorii privaţi de transport pe calea ferată sunt în general fixaţi pe o piaţă, iar în ultima perioadă mai mult s-au retras de pe linii secundare decât să închirieze altele noi. O problemă este şi că pe raza judeţului Suceava nu mai operează vreun operator privat, astfel că nu există un centru de comandă apropiat pentru materialul rulant.
Cum s-a pasat responsabilitatea între companiile de stat cu privire la redeschiderea traficului feroviar spre Putna
În luna martie a anului trecut, la Mănăstirea Putna a avut loc o întâlnire la care au fost prezente nume importante din conducerea CFR Călători şi CFR Infrastructură. În faţa stareţului Melchisedec, care susţine puternic necesitatea ca trenurile să ajungă din nou la Putna, oficialii de la CFR, alături de reprezentanţi ai localităţilor tranzitate de linie, au părut că au ajuns la un consens privind reluarea circulaţiei. Ulterior, directorul general al CFR Călători, Iosif Szentes, a declarat că redeschiderea traficului feroviar pe această linie este una din priorităţile companiei pentru 2016. Cei de la CFR Călători au pasat apoi responsabilitatea către CFR Infrastructură: „În măsura în care se vor efectua lucrările de reabilitare a infrastructurii se poate relua operarea trenurilor de călători pe această secţie”, se arată în răspunsul CFR Călători – Direcţia Comercial.
Cert este că redeschiderea traficului feroviare spre Putna a rămas deocamdată doar o promisiune neonorată, iar la linia degradată nu s-a lucrat absolut deloc.
Demersurile s-ar fi blocat atunci când Ministerul Transporturilor ar fi trebuit să aloce banii pentru reparaţiile minime la linie.
La licitaţia din 25 mai sunt disponibile pentru închiriere şi alte linii secundare din judeţ: Fălticeni-Dolhasca şi Vatra Dornei-Dornişoara.