Preşedintele României, Klaus Iohannis, a declarat ieri, la Suceava, că lipsa unor proiecte mari de infrastructură în Moldova îi ţine departe pe investitori de această zonă a ţării. Într-o întâlnire cu aleşii locali suceveni, Klaus Iohannis a spus că infrastructura de transport reprezintă în continuare o problemă gravă a Regiunii de Nord-Est, şi în particular a judeţului Suceava.
„După cum ştiţi şi dumneavoastră, Moldova se defineşte, în prezent, prin zero kilometri de autostradă, fapt ce ţine departe, în continuare, o serie de oportunităţi economice şi investiţii străine. Este o realitate tristă că regiunea de Nord-Est absoarbe doar circa 6% din totalul investiţiilor străine directe realizate în România”, a arătat şeful statului. El a adăugat că şi în Suceava, la fel ca în multe alte judeţene ale ţării, infrastructura rutieră slabă şi-a arătat efectele negative, care se resimt în toate sectoarele economice, inclusiv în planul exporturilor.
Astfel, Klaus Iohannis a spus că exporturile din Regiunea de Nord-Est s-au situat în mod sistematic sub 5% din totalul exporturilor României.
”Apreciez însă că Suceava, asemenea multor judeţe din regiune, are un potenţial de dezvoltare. Însă absenţa infrastructurii este un impediment serios în dezvoltare, atragerea de investiţii, promovarea turismului şi a culturii. Dacă am fi avut un plan coerent şi nu întocmit doar pentru patru ani, contracte respectate şi termene de finalizare onorate, nu am fi ajuns acolo unde suntem astăzi”, a declarat preşedintele României.
El le-a transmis aleşilor locali suceveni că trebuie să se implice mai mult şi să ceară dreptul legitim pe care îl are Suceava, al doilea judeţ al ţării, precizând că în caz contrar „probabil că guvernanţii vor uita în continuare de dumneavoastră”.
Iohannis: Nici un Guvern nu a înţeles importanţa infrastructurii mari pentru dezvoltarea unei regiuni
În acelaşi timp, Klaus Iohannis a ţinut să remarce faptul că nici unul dintre guvernele de după anul 1990 nu a înţeles importanţa infrastructurii mari pentru dezvoltarea unei regiuni. „La noi, programele de infrastructură mare se fac la modul următor: se dă comandă pentru un studiu de fezabilitate. Ok! Oamenii aceia merg, măsoară traficul şi vin cu o reţetă. Părerea mea e că eroarea principală se produce aici. Acest lucru se poate face dacă este vorba de un drum judeţean, de un drum comunal, dar mai departe se pierde din vedere cel mai important lucru, factorul dezvoltare. O autostradă nu poate fi realizată măsurând traficul pe un drum naţional, o autostradă poate fi realizată măsurând traficul posibil şi probabilitatea ca această autostradă să ducă la dezvoltarea unei întregi regiuni”, consideră Klaus Iohannis. El a subliniat că pentru Moldova, prima prioritate este construcţia unei autostrăzi care să lege această zonă de Bucureşti, dar şi de restul Europei.
Prezent alături de şeful statului la dezbaterea cu aleşii locali, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur, a declarat că din păcate marile proiecte de infrastructură pentru Moldova sunt doar pe hârtie. Gheorghe Flutur a spus că în această situaţie este proiectul autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, dar şi proiectul drumului expres Bucureşti – Suceava – Siret. Flutur a subliniat că realizarea drumului expres până în Vama Siret este extrem de importantă, în condiţiile liberalizării sistemului de vize pentru cetăţenii din Ucraina, ceea ce va determina o creştere semnificativă a traficului rutier pe această rută.