Una dintre cele mai actuale teme ale momentului din domeniul educaţional - colaborarea dintre şcoală şi familie - a fost dezbătută în cadrul a două evenimente importante de la finele acestei săptămâni, respectiv o conferinţă şi un simpozion, ambele consacrate diseminării avantajelor partenerialului şcoală-familie.
Vineri, conferinţa „Şcoala şi familia – un parteneriat pentru educaţie” a fost găzduită de Şcoala Gimnazială Nr. 1 Suceava, la întâlnire participând consilieri educativi, coordonatori de proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare, profesorilor metodişti etc. Discuţia a fost moderată de Tatiana Vîntur, inspector şcolar pentru educaţie permanentă de la Inspectoratul Şcolar Suceava, aceasta evidenţiind, alături de participanţi, beneficiile unui parteneriat real dintre şcoală şi familie, precum şi importanţa consolidării acestuia.
„Singură, şcoala va reuşi în mică măsură să răspundă nevoilor copiilor (îngrijire, experienţe, continuitate, activităţi, viitor etc.) de la vârstă preşcolară până când aceştia sunt la ciclul liceal sau în mediul universitar. Parteneriatul cu familia e deosebit de important, prin urmare încercăm să-l consolidăm şi să-l îmbunătăţim cu fiecare activitate pe care o propunem părinţilor şi profesioniştilor din educaţie cu care colaborăm”, a transmis Tatiana Vîntur.
La rândul său, prof. Gabriela Mihai, directoarea şcolii gazdă, a arătat că „această colaborare şcoală-familie devine din ce în ce mai actuală. Sunt părinţi care doresc să fie informaţi, care aşteaptă de la şcoală sprijin, suport, deschidere. Se aşteaptă ca atenţia noastră să nu fie îndreptată doar spre copil, ci şi spre ei”.
Carmen Sima, inspector de biologie în cadrul Inspectoratului Şcolar, a mai completat că reuşita şcolară şi insuccesul sunt în strânsă legătură cu relaţia familie-şcoală. „Acolo unde există susţinere, sprijin, îndrumare, reuşita este aproape sigură. Şcoala nu poate preia şi să îşi asume toate rolurile pentru că misiunea profesorului e tot mai grea şi nu întotdeauna cu şanse de reuşită”, a mai adăugat Sima, aceasta găzduind, la Şcoala Gimnazială Nr. 8 Suceava, una dintre ediţiile conferinţei.
Prezentă la întâlnirea de vineri, Adina Colomeischi, decan al Facultăţii de Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universităţii din Suceava, a felicitat organizatorii, aducând în discuţie şi relaţia dintre şcoală şi părinţii copiilor cu nevoi speciale. Aceasta a precizat că facultatea a demarat, în parteneriat cu cinci universităţi din Europa, un proiect referitor la nevoile specifice ale unei familii cu copii cu dizabilităţi. Proiectul îşi propune promovarea incluziunii sociale şi a stării de bine pentru familiile aflate în situaţie de risc, printr-un program de intervenţie pentru părinţi.
Volumul conferinţei
Pentru că e important ca dascălii să dispună de instrumente pe care să le utilizeze în activităţile cu părinţii, lucrările simpozionului de vineri au fost adunate în volumul „Barometrul reuşitei şcolare. Partenerialul şcoală-familie”.
Potrivit Tatianei Vîntur, volumul este structurat în trei capitolele: „Parteneriatul şcoală-familie” – cu noţiuni generale teoretice ale rolului parteneriatului educaţional, cu accent pe rolul familiei în educaţia copiilor; „Proiecte şi programe pentru educaţia părinţilor” – cuprinde activităţi şi proiecte ce vizează îmbunătăţirea relaţiei dintre şcoală şi familie; şi „Activităţi de suport educaţional pentru părinţi”– exemple de bune practici din cadrul activităţilor de consiliere a părinţilor realizate în unităţile şcolare ale judeţului.
De menţionat că sâmbătă, 29 aprilie, are loc, la Conacul Domnesc Şcheia, Conferinţa „Comunicarea părinte-copil, dincolo de cuvinte”, cu participarea invitatului specialCristina Fülöp – psiholog clinician şi psihoterapeut specializat în psihoterapie cognitiv comportamentală.