Deşi mai puţin cunoscută şi exploatată în România, Medicina Muncii este una dintre specializările a căror importanţă trebuie conştientizată atât de angajaţi şi angajatori, cât şi de autorităţi, cu reale beneficiipentru toate părţile implicate.
Medicina Muncii se concentrează, în primul rând, pe prevenirea, evaluarea, tratarea şi soluţionarea problemelor de sănătate cauzate de mediul locului de muncă.
Cu ajutorul unui specialist, se pot preveni accidentele de muncă şi îmbolnăvirile legate de profesie, scăzând astfel şi absenteismul angajaţilor.
Potrivit dr. Ciprian Văcăreanu, medic Medicina Muncii în cadrul Med Pro Clinic Suceava, „specialistul trebuie să fie expert în gestionarea, monitorizarea şi îngrijirea clinică a angajaţilor, precum şi în asigurarea bunăstării acestora prin promovarea sănătăţii şi a educaţiei, prin analiza riscurilor la locul de muncă, precum şi prin asigurarea respectării legilor şi a standardelor de siguranţă la locul de muncă. Angajatorul, prin serviciul de Medicina Muncii, trebuie să identifice riscurile profesionale şi să testeze aptitudinea în muncă a angajaţilor”.
Acesta a mai arătat că respectând deontologia medicală şi oferind consultaţii de specialitate responsabile şi complete, nu doar parafarea unor documente cum se mai întâmplă în unele cazuri şi la care autorităţile ar trebui sa fie puţin mai atente, Med Pro Clinic s-a impus pe piaţa de profil din Suceava mizând pe calitate şi seriozitate.
Medicina Muncii scade cheltuielile ulterioare în eventualitatea unor îmbolnăviri
Medicul Ciprian Văcăreanu a mai punctat că odată ce intervine un specialist în domeniu, angajatul beneficiază de o examinare medicală calificată, cu o abordare multidisciplinară (direcţionare către alte specialităţi medicale, la nevoie), pentru stabilirea diagnosticului şi indicarea tratamentului. El află anticipat riscurile profesionale cu impact asupra sănătăţii la care este expus la locul de muncă şi primeşte consultanţă în ceea ce priveşte măsurile de protecţie.
Cât priveşte importanţa acestei ramuri pentru autorităţi, acestea trebuie să fie interesate şi să încurajeze un sistem de prevenţie funcţional, cu impact socio-economic major, pentru a scădea cheltuielile ulterioare în eventualitatea unor îmbolnăviri.
„Una din observaţiile făcute de-a lungul timpului, printre miile de consultaţii efectuate, este că peste jumătate din pacienţii care afirmă că nu s-au adresat niciodată unui medic şi cred că acest lucru reprezintă o virtute au o problemă de sănătate pentru care sunt necesare recomandări medicale de specialitate”, a mai completat Văcăreanu.
De menţionat că angajatorului i se permite să cunoască starea de sănătate a angajatului, pe toată perioada cât acesta este angajat, şi să respecte legislaţia în vigoare (Codul Muncii, HG 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, Legea 319/2006 privind Securitatea şi Sănătatea în muncă, HG 857/2011 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele din domeniul sănătăţii publice).
În condiţiile în care există un deficit acut de medici, calitatea actului medical tinde să scadă dramatic din cauza numărului mare de pacienţi. De exemplu, în judeţul Suceava sunt aproximativ 103.322 de salariaţi (2016, Direcţia Judeţeană de Statistică), care ar trebui consultaţi cel puţin o dată pe an, raportaţi la un număr de 10 medici specialişti în Medicina Muncii (2017, Colegiul Medicilor).
Referitor la această temă de interes, mai multe informaţii se pot obţine accesând www.medicinamunciisuceava.ro.