Cel mai nou model de autobuz electric 100%, produs de renumita firmă Solaris, din Polonia, se află de luni la Suceava. Solaris Urbino 12, care recent a primit titlul de autobuzul electric al anului 2017, în urma testelor efectuate de specialişti la Paris, de unde a şi fost adus la Suceava, va circula pe traseele TPL începând de marţi dimineaţa, când va transporta călătorii de pe linia 2.
„Călătoriile cu autobuzul electric vor fi gratuite, pe durata întregii perioade de probă. Încercăm să circulăm cu el pe toate traseele”, a precizat directorul TPL, Darie Romaniuc. Sucevenii îl vor avea la dispoziţie timp de zece zile, timp în care va circula şi pe liniile 4, 5, 28, 30 etc., pentru a se testa performanţele acestuia şi consumul, pentru fiecare rută în parte.
Autobuzul electric Solaris Urbino 12 face un tur al României pe o perioadă de cinci luni, timp în care va fi testat în 14 oraşe. Municipiul Suceava este al treilea din cadrul acestui tur, de aici urmând să ajungă la Iaşi, la începutul lunii aprilie.
„Motorul de tracţiune este pe plafon, transmisia este încorporată în punte, iar sistemul de propulsie paralel. Autobuzul este integral electric, inclusiv instalaţia de încălzire, plus că are posibilitatea să se regenereze energia în momentul în care se frânează. Un autobuz electric funcţionează începând cu două până la şase pachete de baterii electrice. Acesta poate funcţiona şi cu pantograf.
O încărcare lentă poate dura 5-6 ore, depinde de intensitatea preluată de pe reţea. La 125 de amperi, încărcarea durează doar 2,5 – 3 ore. Cu o încărcare se asigură o autonomie de până la 200 de km, în funcţie de condiţiile de trafic, relief, gradul de încărcare...”, a explicat Florin Chivu, managerul de vânzări al companiei Solaris.
Ca număr de călători, autobuzul electric Solaris are o capacitate de 70 de persoane - 30 de locuri pe scaune şi 40 în picioare.
Cu pantograf, la capăt de linie, se poate asigura o autonomie de 23 - 47 de km la o încărcare de 10 minute. Tocmai de aceea, în funcţie de consumul specific al fiecărui oraş, se stabileşte dacă este sau nu nevoie de acest dispozitiv, care se utilizează de obicei la troleibuze electrice.
Costul unei încărcări complete este de aproximativ 15 euro, ceea ce ar duce la economii semnificative la bugetul societăţii de transport public local, comparativ cu consumurile actuale de carburanţi.
40 de autobuze electrice pentru Suceava
Prezenţa unui nou model de autobuz electric la Suceava, pus la dispoziţie gratuit, societăţii de transport public local, este considerată benefică de primarul Ion Lungu:
„Avem din nou un autobuz electric în probe în municipiul Suceava, sunt diverse firme care se oferă să ne pună la dispoziţie astfel de mijloace de transport, să se obişnuiască sucevenii cu ele, dar în primul rând cei de la TPL. Nu pot decât să sper că anul acesta vom semna cel puţin contractul de finanţare pentru cele 40 de autobuze electrice şi ca în 2018 să fie aduse la Suceava. Noi avem deja o strategie de stimulare a transportului electric în Suceava. S-a clarificat şi cu licitaţia de realizare a infrastructurii de încărcare a autobuzelor electrice, prin care vom avea montate 48 de prize de încărcare, din care jumătate cu încărcare rapidă şi jumătate cu încărcare standard. Este un prim pas, pentru că deja sunt în faza de evaluare şi celelalte două licitaţii, pentru autoturisme electrice şi biciclete electrice. Mă bucură faptul că deja am stârnit interesul sucevenilor, deja au venit la primărie mai multe persoane care intenţionează să îşi cumpere autovehicule electrice. Mai mult, a venit un investitor care s-a arătat interesat să facă o firmă de taxi doar cu transport electric. Noi ca primărie nu avem decât să ne bucurăm, pentru că asta înseamnă reducere de noxe. Chiar de nu avem depăşiri la acest capitol, este bine să prevenim şi să avem un transport ecologic şi economic”.
„Analizăm cele mai bune modele existente pe piaţă”
Viceprimarul Lucian Harşovschi a fost ieri să vadă noul autobuz, a făcut şi un tur cu el, prin oraş, aflând detalii tehnice direct de la reprezentanţii producătorului:
„Până la achiziţia prin licitaţie publică a autobuzelor electrice, cu fonduri europene, prin P.O.R. Axa 4.1, analizăm cele mai bune modele existente pe piaţă. La sfârşitul acestei perioade de probe vom putea trage concluziile despre cum s-a descurcat pe străzile aglomerate din Suceava şi cum s-a adaptat la relieful şi condiţiile noastre climaterice”.
Adrian Smochină, şeful serviciului Exploatare, din cadrul TPL, care a condus toate cele trei autobuze electrice aduse până acum la Suceava, unul produs în China, altul în Cehia, iar acum unul din Polonia, s-a arătat foarte încântat de dotările şi performanţa noului produs oferit spre testare:
„Impresii la superlativ...de la bordul integral electronic, cu touch-screen, la modul în care se conduce, cu multă uşurinţă, deşi este un autobuz de dimensiuni mai mari decât cele precedente – 12,6 metri lungime. Accesibilitatea călătorilor este foarte bună, are aer condiţionat, sistem de încălzire electric...Super modern!”.
Principala problemă cu care se confruntă o societate de transport public local care ar dori să se doteze cu astfel de autobuze este preţul de aproximativ 450.000 de euro/bucată, accesarea de fonduri europene fiind deocamdată singura şansă.