Scumpirile produse în ultima perioadă la alimentele de bază se văd deja la rafturile magazinelor. Chiar dacă creşterile de preţuri nu depăşesc în cele mai multe cazuri 5-10% din vechiul preţ de vânzare, acestea încep să se facă simţite în buzunarele cumpărătorilor.
De la începutul lunii martie preţurile au crescut cu aproximativ 10% la pâine şi specialităţile de panificaţie produse de societatea comercială Mopan din Suceava. Cea mai mare fabrică de pâine din judeţ vinde acum în magazinele sale franzela cu 2,20 de lei, în loc de 2,00 lei, pâinea intermediară - la un preţ de 2,60 de lei, în loc de 2,40 de lei, iar colacul - cu un preţ de 2,80 de lei, în locul vechiului preţ de 2,50 de lei. Preţurile au fost majorate şi la alte produse de panificaţie, cum ar fi sărăţele sau răsucele, ale căror preţuri au ajuns la 3,00 lei sau 3,50 de lei.
În acelaşi timp preţurile au fost majorate şi la produsele lactate ale fabricii Bucovina SA, din Şcheia, ale cărei iaurturi s-au scumpit în medie cu 20-30 de bani. De asemenea, s-au constatat scumpiri la producătorii de lapte şi subproduse din lapte, precum Albalact sau Napolact, cu o pondere importantă pe piaţa de desfacere a produselor lactate.
O vizită prin magazine în aceste prime zile ale lunii martie a dus la constatarea unor scumpiri cu aproximativ 5-10 procente la cele mai multe dulciuri, băuturi alcoolice sau fructe. În această perioadă asistăm şi la scumpirea produselor de post, a căror cerere a crescut în ultimele 10 zile, de la intrarea în Postul Paştelui. Cererea mai redusă în ceea ce priveşte carnea şi produsele din carne în această perioadă a făcut ca preţul acestor produse să nu crească încă, mici fluctuaţii de preţuri (+5%) fiind semnalate doar la carnea de vită, cu o ofertă mai redusă din partea producătorilor, în această perioadă de primăvară. Se preconizează însă o creştere a preţurilor de achiziţie a carcasei, mai ales la porc, după depăşirea perioadei de post.
Toate aceste majorări ale preţurilor sunt puse pe seama creşterilor salariale din ultima perioadă şi mai ales a creşterii salariului minim pe economie, cu care sunt remuneraţi mulţi dintre angajaţii acestor producători. Această creştere a salariului minim a dus la creşterea cheltuielilor cu salariile, cheltuieli ce se regăsesc şi în creşterea preţurilor la aceste produse.