Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane (ANITP), în parteneriat cu Asociaţia Ecumenică a Bisericilor din România (AIDRom),a lansat recent campania online de prevenire a traficului de persoane. Mesajul campaniei „Alegi să preţuieşti sau să striveşti” constă într-un îndemn de a nu cumpăra servicii sexuale: „Nu plăti pentru sex! Cererea de servicii sexuale creşte numărul victimelor traficului de persoane!”. În cadrul campaniei va fi lansat şi un concurs pentru cei mai activi utilizatori.
Conform inițiatorilor campaniei, aceasta urmăreşte reducerea traficului de persoane în vederea exploatării sexuale, prin informarea şi sensibilizarea opiniei publice cu privire la cauzele şi efectele acestui fenomen infracţional. Pentru a intra în concurs, utilizatorii online trebuie să aprecieze pagina de Facebook a ANITP şi să ceară prietenia contului de Facebook „Anitp Mai”, să aprecieze cât mai multe postări ale campaniei, să distribuie cât mai multe postări ale campaniei și să adauge comentarii pertinente legate de subiectul campaniei, sub formă de text, foto sau film. Autorii celor mai creative mesaje vor primi diplome onorifice.
Organizatorii campaniei au precizat că o creştere a cererii de servicii sexuale, de forţă de muncă ieftină, dorinţa de a obţine profit cu investiţii minime reprezintă tot atâţia factori care influenţează în mod direct intensificarea activităţii reţelelor de trafic de persoane. Actualitatea economică şi socială pe parcursul ultimilor ani şi criza economică ce a afectat statele europene au determinat creşterea vulnerabilităţii la trafic a anumitor grupuri sociale. Coordonatorul Centrului Regional Suceava al Agenţiei Naţionale Împotriva Traficului de Persoane, subcomisar de poliție Liliana Orza, a declarat: „Încurajăm participarea societăţii civile la această campanie, întrucât prin distribuirea acestor advertoriale în mediul online, mesajul campaniei va ajunge la o categorie de persoane la care nu putem ajunge din diferite motive obiective. Toţi trebuie să facem front comun împotriva acestui flagel şi orice contribuţie, cât de mică, cum ar fi distribuirea acestor mesaje, are o importanţă foarte mare”.
Vieţi distruse, destine frânte
În ceea ce priveşte grupul-ţintă principal al campaniei este format din utilizatorii de Facebook de gen masculin, grupul-ţintă secundar din utilizatorii de Facebook de gen feminin, care pot deveni victime ale traficului de persoane în vederea exploatării sexuale, iar grupul-ţintă general este reprezentat de publicul larg, utilizator de informaţie online. Psihologul din cadrul CR Suceava Mihai Moisoiu a declarat că „aceste persoane care aleg să devină infractori prin participarea sub orice formă la infracţiunea de trafic de persoane ar trebui să înţeleagă că aceste acţiuni distrug vieţi şi frâng destine, provoacă traume majore care mutilează sufletul şi viitorul unor femei asemenea cu mamele, surorile şi fiicele lor”.
Campania online se desfăşoară în perioada decembrie 2016 – iunie 2017 şi este cea de a doua campanie care se desfăşoară în mediul virtual după campania ,,Mânuțe Fericite, NU mânuțe chinuite”, care s-a finalizat în septembrie 2016. Liliana Orza a adăugat că în campania ,,Mânuţe fericite, NU mânuţe chinuite” au fost foarte multe persoane care au trimis mesaje de susţinere a acestei iniţiative, chiar şi instituţii publice şi private care şi-au exprimat punctul lor de vedere asupra fenomenului exploatării prin muncă a copilului”. ANITP este coordonator naţional al aplicării politicilor în domeniul luptei împotriva traficului de persoane, având rolul de a desfăşura activităţi de prevenire şi monitorizare a acestui fenomen infracţional.