Doi studenţi ai Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava (USV) au realizat un sistem de control şi eficientizare a traficului rutier, proiect destinat cu precădere zonelor rurale, ce vizează creşterea siguranţei participanţilor la trafic, dar şi a pietonilor, limitarea şi combaterea excesului de viteză şi prevenirea accidentelor rutiere.
Proiectul „Sistem automat de control al traficului rutier” aparţine studenţilor Alexandru Teleagă şi Evelin Grigoriciuc, de la Facultatea de Inginerie Electrică şi Ştiinţa Calculatoarelor, anul IV, în cercetarea lor tinerii fiind îndrumaţi de conf. dr. ing. Călin Ciufudean.
Cei doi studenţi propun un sistem automat, sigur şi ieftin, în comparaţie cu unele similare existente pe piaţă, prin care este verificată viteza participanţilor la trafic, făcându-i pe şoferi mai prudenţi la intrarea într-o intersecţie.
„Să luăm un caz ipotetic. Într-o comună din ţară, unde este pe o distanţă mare un drum întins, şoferii vor avea tendinţa să calce pedala de acceleraţie. Având în vedere că viteza excesivă constituie una din cauzele principale generatoare de accidente rutiere, ne-am gândit la o metodă de a-i face pe şoferi mai atenţi, mai ales la intrarea în intersecţii unde riscurile de producere a unui accident cresc”, au menţionat tinerii.
Controlul traficului rutier se face cu ajutorul unui microcontroler şi a doi senzori ultrasonici, care vor fi asamblaţi într-o carcasă, întreg sistemul fiind încapsulat şi montat cu panou solar propriu pe unul dintre stâlpii de pe marginea şoselei vizate.
Senzorii au rolul de detecţie a timpului parcurs de un vehicul pe fiecare bandă înainte de intersecţiile semaforizate. Timpul în care un vehicul parcurge distanţa dintre razele celor doi senzori va fi folosit de microcontroler pentru a calcula viteza de deplasare a vehiculului.
„Odată depistată vitează, microcontrolerul va trimite datele către un semafor care este amplasat în următoarea intersecţie. Programul va avea inclus limita maximă de viteză admisă de lege în zona respectivă şi o va compara cu viteza calculată de microcontroler. În funcţie de caz, semaforul va schimba culoarea din verde în galben, apoi în roşu, într-un timp favorabil unei opriri în siguranţă”, explică tinerii.
Pe lângă semaforul care va determina şoferii să oprească autovehiculul sau să încetinească (în cazul în care a fost depistată o viteză excesivă, însă semaforul a fost roşu cu puţin timp în urmă), porţiunile unde sunt înregistrate frecvent depăşiri ale vitezei vor putea fi aduse în atenţia poliţiştilor rutieri.
Cei doi tineri au explicat că tipul de senzori folosit este cu mult mai ieftin faţă de clasicele radare folosite în alte sisteme, deci va putea fi implementat oriunde este necesar.
„Sisteme de aceste gen sunt implementate şi chiar funcţionează foarte bine, cele cu radar ajungând şi de cinci ori mai scumpe”, spun tinerii.
Semnale pentru siguranţa pietonilor
O altă componentă a proiectului studenţilor se referă la situaţiile cu risc ridicat de accidentare a pietonilor, vizate fiind porţiunile de drum slab iluminate.
Conform celor doi studenţi, Alexandru Teleagă şi Evelin Grigoriciuc, „a doua parte a proiectului are în vedere trecerile de pietoni nesemaforizate, mai ales pe timp de noapte sau în momente de vizibilitate redusă. La o astfel de trecere de pietoni va fi amplasat un senzor ultrasonic care va depista prezenţa unei persoane. De asemenea, va fi montat un semafor simplu de culoare galbenă înainte de trecere, cu rolul de a informa şoferii în caz că se află un pieton cu intenţia de a traversa. Când senzorul depistează prezenţa unei persoane (după 3,5 secunde este percepută prezenţa unei persoane pentru a nu activa sistemul în situaţii false), un microcontroler va detecta acest lucru şi va comanda semaforul să lumineze, avertizând şoferul de prezenţa pietonului”.
Tinerii vor să prezinte proiectul lor comisiei de licenţă, la finele acestui an universitar, asta după ce sistemul lor va mai trece printr-o serie de îmbunătăţiri. Totodată, Alexandru şi Evelin vor să-şi prezinte proiectul elevilor pentru a-i atrage pe cei mai mici spre munca de cercetare.