Motivul pentru care termenul de finalizare a lucrărilor la şoseaua de centură a Sucevei a ajuns să fie anul 2020 a fost dezvăluit de primarul de Suceava, Ion Lungu. Acesta a declarat, în conferinţă de presă, că oficialii Comisiei Europene nu au fost de acord cu efectuarea lucrărilor în regie proprie de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, în condiţiile în care finanţarea se face cu bani europeni. ”Banii sunt, dar lucrările trebuie făcute prin licitaţie, conform legii. Comisia Europeană nu a fost de acord cu încredinţarea în regie proprie”, a precizat primarul Lungu. Acesta a mai spus că în buget este prevăzută pentru acest an suma de 36 de milioane lei pentru lucrări la ruta ocolitoare.
Pentru 2018 este prevăzută suma de 22 de milioane de lei, alte cinci milioane de lei sunt în proiect pentru 2019 şi restul, până la totalul de 63 de milioane de lei pentru lucrările ce vor fi efectuate în perioada 2017-2020, sunt prevăzute pentru 2020.
Reamintim că, anul trecut, directorul CNADNR, Cătălin Homor, a anunţat că centura ocolitoare a municipiului Suceava va fi finalizată în toamna anului 2017 în regie proprie de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), beneficiarul investiţiei.
Anterior, fostul premier Dacian Cioloş dăduse asigurări la Suceava că ruta ocolitoare va fi finalizată în decembrie 2018. Este vorba de 7,2 km care mai sunt de executat, din totalul de 12,42 km.
12 ani pentru 12 km de drum de centură
Lucrările la centura ocolitoare a Sucevei au debutat în anul 2008. Până acum a fost dat în folosinţă doar un singur tronson din cele trei, cel de la Șcheia la Pătrăuţi, în lungime de 5,2 kilometri, în primăvara anului 2015.
Restul lucrărilor au un grad de execuţie de 85%, deşi trebuiau terminate în 2012. Termenele au fost extinse mai întâi pentru noiembrie 2013, apoi pentru iulie 2014, constructorul angajându-se ulterior să termine primul tronson la 15 septembrie 2014. Lucrările nu au avansat, astfel încât CNADNR a reziliat contractul şi a angajat o altă firmă pentru a putea da în folosinţă măcar 5 kilometri din ruta ocolitoare.
Anul trecut, în august, a fost semnat contractul de finanţare pentru proiectul retrospectiv „Construcţia variantei de ocolire Suceava Faza-I”, între Ministerul Fondurilor Europene, desemnat ca Autoritate de Management pentru Programul Operaţional - Transport 2007-2013, şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Valoarea totală a proiectului este de 279.086.155,68 lei, din care valoarea totală eligibilă este de 225.905.673,63 lei. Contribuţia Comisiei Europene prin Fondul de Coeziune este de 85% din valoarea totală eligibilă, respectiv 192.019.822,59 lei. Restul sumei, în proporţie de 15% din valoarea eligibilă a proiectului, respectiv 33.885.851,04 lei, este asigurată de la bugetul de stat.
Data finalizării perioadei de implementare a acestui proiect era iniţial 15 decembrie 2018.