Pentru al treilea an consecutiv, Suceava se situează pe primul loc în ţară la cea mai ridicată densitate a spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori, conform studiului DTZ Romania Retail Regional Cities.
Acest studiu oferă informaţii despre proprietăţile moderne de retail din 27 de oraşe din România, grupate în trei categorii (primare, secundare şi terţiare), în funcţie de numărul de locuitori.
Primele şase oraşe din ţară după numărul de locuitori (exceptând Bucureştiul), Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Constanţa, Craiova şi Braşov, considerate oraşe primare, au un stoc de retail modern cumulat de 923.000 mp, reprezentând 40% din totalul existent în afara Capitalei.
Cu toate acestea, din punct de vedere al densităţii spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori, Suceava înregistrează cea mai ridicată valoare – 1.170 mp.
Asta chiar dacă municipiul reşedinţă de judeţ face parte din categoria de oraşe terţiare, în total fiind 15 cuprinse în acest studiu.
Oradea şi Piteşti sunt singurele oraşe secundare care înregistrează, la finalul lui 2016, un stoc de retail modern de peste 100.000 mp. Aproximativ 33% din stocul total de retail modern existent în afara Bucureştiului se află în 15 oraşe considerate terţiare (cu o populaţie cuprinsă între 60.000 şi 150.000 de locuitori).
Surprinzător este că Suceava a rămas în top chiar dacă anul trecut au fost inaugurate 140.000 mp de spaţii de retail modern în afara Bucureştiului. Cel mai mare proiect livrat a fost Shopping City Timişoara, completat în primăvara anului trecut cu o suprafaţă de 41.000 mp.
Alte proiecte livrate anul trecut sunt Shopping City Piatra Neamţ, Satu Mare Shopping Plaza, Mercur Craiova, galeria comercială dezvoltată de InterCora la Tulcea, precum şi extensiile proiectelor Coresi Braşov şi City Park Constanţa.
Aproximativ 130.000 mp de spaţii moderne de retail urmează să fie daţi în folosinţă în 2017, cel mai mare proiect anunţat fiind Râmnicu Vâlcea Mall, un centru comercial dezvoltat de NEPI, care va avea o suprafaţă închiriabilă de 28.000 mp.
Spre deosebire de oraşele primare şi secundare, unde predominante sunt centrele comerciale (peste 60% din proiectele existente), în oraşele terţiare cele mai răspândite sunt parcurile de retail.
La finalul anului 2016, stocul de retail modern din afara Bucureştiului era de 2,3 milioane de mp, reprezentând aproximativ 65% din totalul existent în România.
În ceea ce priveşte indicele puterii de cumpărare, valori peste media României au fost înregistrate în 16 dintre cele 27 de oraşe analizate.