Ghişeele Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) şi ale Casei Judeţene de Pensii (CJP) Suceava au fost în aceste zile supraaglomerate. La CAS, trei ghişee deschise la parter şi două la etaj s-au dovedit insuficiente pentru numărul mare de oameni care au venit în aceste zile fie să-şi achite asigurările de sănătate, fie după adeverinţe de asigurat. Pentru a evita aglomeraţia, conducerea instituţiei a apelat la bonuri de ordine, eliberând câte 30 de bonuri pe oră, numai că efectul nu a fost cel scontat. Şi asta deoarece cei care au primit bonuri pentru ore mai târziu nu au părăsit instituţia pentru a reveni la ora la care aveau programare, ci s-au aşezat la rând ori au rămas în zona ghişeelor. De exemplu, ieri, la ora 11.00, la rând erau persoane cu programare pentru ora 14.30.
Alte motive pentru aglomeraţia din aceste zile sunt, conform directorului adjunct Anda Sălăgean, minivacanţa de Ziua Unirii Principatelor, dar şi refuzul celor nu au nevoie de eliberarea urgentă a unei adeverinţe de asigurat de a lăsa documentele şi de a aştepta adeverinţa prin poştă sau poşta electronică.
Practic, este obligatorie prezenţa la ghişeele CAS doar a celor care nu au card de sănătate – fie că nu îl au emis, fie l-au pierdut şi trebuie să declare pierderea şi să achite contravaloarea noului card.
Aglomeraţia - specifică începutului de an
Persoanele care nu sunt salariate şi plătesc asigurări de sănătate cu plata directă la Direcţia de Finanţe pot lăsa documentele la CAS, iar funcţionarii operează reînnoindu-le calitatea de asigurat. În realitate, din cei peste 350 de oameni care trec zilnic pragul CAS, doar aproximativ 100 lasă documentele.
Marea majoritate invocă neîncrederea în serviciile de trimitere şi preferă să piardă ore întregi stând la cozi. Asta în condiţiile în care la instituţie nu există înregistrată nici măcar o singură reclamaţie referitoare la netransmiterea prin poştă sau poşta electronică a adeverinţei de asigurat sau la lipsa operării în evidenţele CAS.
La Casa Judeţeană de Pensii, joi, 25 ianuarie a.c., au apelat la serviciile instituţiei 1.300 de persoane. Directorul Camelia Chitul a explicat că numai ajutoare de deces au fost 90 în ziua respectivă, iar în astfel de situaţii la sediul instituţiei vin două, trei persoane din familie, mai ales când este vorba despre persoane în vârstă, care nu se descurcă singure cu formularele pe care le au de completat. Alte 160 de persoane s-au prezentat pentru ”a cumpăra ani de pensie”. Conform legii, oamenii pot să plătească retroactiv contribuţia la pensii, pentru perioade în care n-au fost asiguraţi în nici un sistem de pensii, dar numai în limita a cinci ani.
De asemenea, la început de an oamenii vin să achite contribuţiile pentru contractele de asigurat în sistemul de pensii în derulare sau pentru a obţine formulare de plecare în străinătate la muncă sezonieră, dar şi în audienţă, cu petiţii sau reclamaţii. Pentru toate acestea au la dispoziţie 13 ghişee şi un program de audienţe zilnic, de la 8.00 la 16.30.
Atât conducerea CAS, cât şi cea a CJP au declarat că aglomeraţia este specifică doar începutului de an, în lunile următoare activitatea derulându-se în parametri normali.