Registrul Auto Român (RAR) abia mai face faţă avalanşei de cereri venite din partea sucevenilor care doresc să-şi cumpere o maşină second-hand adusă din străinătate.
Acest lucru s-a întâmplat datorită faptului că Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 9/2013, ce reglementează timbrul de mediu pentru autovehicule, va fi abrogată, la data de 1 februarie 2017, de Legea nr. 1/2017. Asta înseamnă că începând de miercurea viitoare, proprietarii de maşini nu vor mai fi nevoiţi să achite timbrul, această taxă de mediu urmând să dispară definitiv din legislaţie.
Fostul Guvern a dorit ca timbrul de mediu să fie înlocuit cu o altă taxă, însă Parlamentul a ales să nu facă acest lucru. De asemenea, s-a mai stabilit că persoanele care au achitat deja timbrul de mediu îşi vor primi banii înapoi. Asta înseamnă că restituirea timbrului de mediu va fi posibilă doar în instanţă.
Potrivit reprezentanţilor RAR Suceava, din momentul în care a devenit o certitudine că taxa de timbru de mediu dispare, numărul celor care s-au programat pentru a efectua inspecţia tehnică a autovehiculelor pur şi simplu a explodat. Ieri, programările erau deja complete pentru următoarele 30 de zile, adică inclusiv pe 23 februarie.
Nimeni nu ştie unde se va opri acest aflux nebun, mai ales că în decurs de numai patru ore s-au înregistrat 120 de programări.
Pentru a face faţă avalanşei de cereri, angajaţii RAR Suceava vor recurge cel mai probabil la lungirea programului de lucru. Acest lucru se va întâmpla de săptămâna viitoare, iar programul va fi până la ora 20.00.
În scurt timp, cozile se vor muta la Serviciul de Înmatriculări
Odată procesate datele privind starea tehnică a vehiculelor de către angajaţii RAR, cozile se vor muta la ghişeele Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Suceava. Şeful acestei instituţii, comisarul-şef Florin Chiaptanaru, se aşteaptă la o creştere importantă.
„Dacă până acum într-o lună normală media înmatriculărilor era de 1.500-2.000 de autovehicule, mă aştept ca aceste cifre să crească semnificativ, poate chiar să se dubleze. Când spun asta mă gândesc şi la faptul că în decembrie, spre exemplu, din momentul în care s-a vehiculat că taxa de timbru de mediu dispare, numărul maşinilor înmatriculate definitiv a fost mult mai scăzut decât de obicei. Probabil, cei care îşi doresc să achiziţioneze o maşină au aşteptat să vadă exact ce se întâmplă cu taxa”, a arătat comisarul-şef Florin Chiaptanaru.
De exemplu, sucevenii care doreau să-şi cumpere un VW Polo, cu o capacitate cilindrică de 1390 cmc, emisii 154 CO2 şi Euro 3, fabricat în 2004, plăteau până acum între 905 - 1.243 de euro, în timp ce pentru un Ford Focus cu o capacitate de 1.560 cmc, emisii 127 CO2 şi Euro 4, fabricat în 2006, taxa ce trebuia achitată era între 383 - 440 de euro.
APIA crede că drumurile se vor umple de „rable”
Dacă pentru oamenii cu venituri mici eliminarea taxei de timbru de mediu este o veste excelentă, reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) o consideră total inoportună.
„Eliminarea taxei de timbru de mediu va duce la creşterea poluării din marile oraşe (confirmată de procedura de pre-infringement în care se află România pentru nerespectarea cerinţelor legislaţiei comunitare în privinţa calităţii aerului), precum şi la deteriorarea nivelului de siguranţă în trafic (unde România ocupă un dramatic loc doi în UE în ceea ce priveşte numărul de victime ale accidentelor rutiere)”, consideră reprezentanţii APIA.
În plus, se consideră că importul masiv de maşini second-hand va duce la scăderea activităţii producătorilor şi importatorilor autorizaţi de automobile, cu impact direct extrem de negativ asupra numărului de locuri de muncă şi asupra încasărilor la Bugetul de Stat.
În opinia reprezentanţilor APIA, eliminarea taxei va duce la o scădere a vânzărilor de maşini noi cu circa 30%, precum şi la o reducere cu 20-25% a numărului de companii cu activităţi de distribuţie auto sau la scăderea numărului de angajaţi din sector cu circa 15.000 de persoane. Totodată, maşinile vechi importate ca rezultat al acestui demers vor duce lipsă de sisteme de siguranţă activă şi pasivă, având un impact negativ asupra siguranţei în trafic.