Revenirea ninsorii, a viscolului şi poleiului va pune în dificultate traficul rutier pe drumurile naţionale de pe raza judeţului Suceava deoarece stocurile de materiale antiderapante ajung doar pentru câteva zile de cod galben. Ieri, la Secţia Drumuri Naţionale Suceava se aflau în stoc 200 de tone de nisip, 976 de tone de sare şi 26,5 tone clorură de calciu. La Secţia Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc, situaţia la nisip şi clorură de calciu era şi mai proastă: 41,5 tone de nisip şi 4 tone de clorură de calciu. La sare situaţia era ceva mai bună, 1.892,78 de tone.
Subprefectul de Suceava, Ionuţ Creţuleac, ne-a declarat, ieri, că atunci când temperaturile scad sub minus 7 grade Celsius sarea este eficientă doar în amestec cu nisip şi se foloseşte mai ales pe drumurile în pantă de pe Mestecăniş, Tihuţa, Palma şi la Trei Movile. Cele 40 de tone de nisip care sunt în stoc la Câmpulung Moldovenesc ajung pentru a trimite la lucru opt sărăriţe. ”Am cerut la Compania de Drumuri Naţionale o suplimentare de stoc şi să ni se redistribuie nisip din alte judeţe unde nu au nevoie”, a declarat subprefectul.
Cantităţile de material antiderapant sunt insuficiente pentru că, pe de o parte, directorul general al Companiei de Drumuri Naţionale, Cătălin Homor, a refuzat achiziţia cantităţii necesare de nisip, de 49.810 tone. La începutul lunii decembrie 2016, cantitatea de nisip pentru sezonul rece 2016-2017 era de 14.634 tone, conform unei adrese semnate de Homor, trimisă către Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi.
Șeful Regionalei de Drumuri Naţionale Iaşi: ”Iarna o am în mână”
Referitor la stocurile de materiale antiderapante, directorul DRDP Iaşi, Ovidiu Laicu, ne-a declarat, ieri, că la Câmpulung şi Suceava este puţin nisip deoarece autorităţile de mediu au interzis, în baza unei directive europene, folosirea materialelor care creează pulberi expansive (praf), deci nisipul nu mai poate fi utilizat. ”Suntem singura ţară din UE în care se mai foloseşte nisip ca antiderapant. Trebuie să folosim doar sare, soluţie de sare şi clorură de calciu”, a spus Laicu.
Singura problemă este că la DRDP Iaşi cantitatea maximă de clorură de calciu permisă de conducerea centrală a fi achiziţionată în acest sezon (conform aceleiaşi adrese trimise de directorul general) a fost de 1.200 de tone. Întrebat cât ar putea deszăpezi cu 30,5 tone de clorură de calciu, cât mai au în stoc, cele două secţii ale Drumurilor Naţionale din judeţul nostru, directorul Laicu a răspuns ”nu vă faceţi nici un fel de griji”. ”Probabil maşina este la încărcat. Eu vă asigur că nu vor fi nici un fel de probleme în judeţul Suceava şi nici în celelalte judeţe din Moldova. Lucrăm la reevaluarea stocurilor şi vom suplimenta cantitatea de sare de la Câmpulung Moldovenesc, ca să înlocuiască nisipul pe care nu-l mai putem cumpăra. Clorura de calciu trebuie să ajungă, nu vă faceţi nici un fel de griji. Iarna o am în mână”, ne-a asigurat şeful Regionalei de Drumuri Naţionale de la Iaşi.
Cu cantităţile de clorură şi nisip care sunt în stoc pentru drumurile naţionale din judeţul Suceava nu putem, însă, deloc să stăm fără griji, mai ales că la prima ninsoare serioasă din acest sezon zona de munte a fost aproape blocată exact din lipsa materialului antiderapant. Ulterior intervenţiile au fost eficiente şi nu s-au raportat probleme, dar suntem abia la jumătatea lunii ianuarie.