Agenţii economici suceveni vor hotărî care sunt meseriile pe care elevii le vor învăţa în liceele care organizează învăţământ profesional în următorul an şcolar. Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava speră ca, în acest fel, să coreleze cerinţele de pe piaţa muncii cu pregătirea absolvenţilor.
Astfel, societăţile au un cuvânt important de spus în compatibilizarea ofertei pieţei muncii cu oferta şcolilor, prin urmare acestea sunt rugate să propună şi să comunice Inspectoratului Şcolar Suceava calificările pentru care au nevoie de personal.
Potrivit reprezentanţilor instituţiei, „cifra de şcolarizare se stabileşte anual, pe baza nevoilor pieţii muncii şi a tendinţelor de dezvoltare, precum şi pe baza solicitărilor operatorilor economici. Ţinând cont de aceste prevederi, Inspectoratul Şcolar trebuie să adapteze proiectul cifrei de şcolarizare pentru anul şcolar 2017-2018 la solicitările operatorilor economici”.
IŞJ a mai adăugat că operatorii economici care doresc să fie şcolarizaţi elevi în învăţământul profesional de stat pentru anul şcolar 2017-2018 transmit către IŞJ până la data de 29 decembrie 2016 solicitarea de şcolarizare pe calificări şi număr de locuri. IŞJ colectează şi centralizează solicitările primite, le analizează în Consiliul de Administraţie şi stabileşte unităţile de învăţământ care pot asigura formarea profesională. Unităţile de învăţământ stabilite de IŞJ au obligaţia de a încheia contracte-cadru cu operatorii economici, în conformitate cu Metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional de stat aprobată prin OMENCŞ nr. 5033/29 august 2016.
Cifrele de şcolarizare propuse de IŞJ pentru anul şcolar 2016-2017 sunt înaintate spre aprobare MENCŞ în luna ianuarie 2017.
Formularul de solicitare de către operatorii economici a şcolarizării în învăţământul profesional de stat este postat pe site-ul Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, la adresa
http://www.isj.sv.edu.ro/images/Docs/Discipline/tehnic_si_prof/Nota_VET_3753_din_13_12_2016.pdf
Tendinţele din acest an şcolar
În acest an şcolar, inspectoratul a pus la bătaie 1.176 de locuri disponibile în şcolile sucevene. Meseria de mecanic a fost în topul preferinţelor elevilor care vor să înveţe o meserie şi să se angajeze imediat după finalizarea studiilor. Atractivă în rândul absolvenţilor de clasa a VIII-a care aleg să dobândească o calificare a fost şi meseria de ospătar.
La polul opus se află specializările Tâmplar universal, Dulgher, tâmplar, parchetar sau Zidar, pietrar, tencuitor, care au adunat puţini candidaţi, cu toate că meseriaşii din aceste domenii sunt foarte căutaţi în câmpul muncii.
Specializări precum Confecţioner produse textile sau Confecţioner articole din piele şi înlocuitori au fost căutate doar în anumite zone ale judeţului (de exemplu Fălticeni, Vicovu de Sus), în timp ce în alte localităţi aceste domenii nu au strâns mulţi candidaţi (de exemplu la Colegiul Silvic „Bucovina” Câmpulung Moldovenesc).
Admiterea în clasele profesionale se face pe bază de înscriere, iar în clasele unde sunt mai mulţi candidaţi pe un loc se organizează probe de departajare.
Elevii din învăţământul profesional beneficiază de susţinere financiară, aceştia primind o bursă lunară, împreună cu facilităţi de transport şi cazare.
În primul an de învăţământ profesional, elevii vor face circa 60% teorie, 40% practică. În al doilea şi al treilea an de învăţământ profesional, ponderea pregătirii teoretice va scădea până la aproximativ 25%.