Ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu, a declarat ieri, la Suceava, că atât ministerul pe care îl conduce, cât şi Agenţia de Administrare Fiscală au emis în ultimul an ordine şi măsuri care vin în sprijinul agenţilor economici, implementarea acestora în teritoriu fiind de cele mai multe ori anevoioasă. La invitaţia preşedintelui Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur, Anca Dragu a fost prezentă la o întâlnire cu reprezentanţii mediului de afaceri sucevean în cadrul căreia au fost prezentate informaţii cu privire la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM sau despre achiziţii publice.
Oamenii de afaceri suceveni au reclamat problemele grave legate de formularul 088 pentru înregistrarea în scopuri TVA
Cu toate acestea, discuţiile cele mai aşteptate de oamenii de afaceri suceveni au fost cele legate de o serie de problemele concrete cu care aceştia se confruntă în activitatea de zi cu zi, şi în special cele legate de depunerea formularului 088 pentru înregistrarea în scopuri TVA.
Unul dintre purtătorii de cuvânt ai celor prezenţi a fost expertul contabil Șerban Filip, cel care a sesizat faptul că în jurul soluţionării de către Finanţe a unui formular 088 există o întreagă nebuloasă. Șerban Filip a precizat că la soluţionarea din partea instituţiilor ANAF a unui astfel de formular, Fiscul ţine în continuare la secret criteriile în baza cărora un contribuabil merită sau nu un cod de TVA. Mai mult, acesta a arătat că în momentul în care analiza cererii de înregistrare în scopuri TVA ajunge şi la „Antifraudă” se ajunge în situaţia în care angajaţii acestei instituţii întocmesc „un proces verbal care nu respectă standardele unui act financiar-fiscal”, iar agenţii economici depun obiecţii la respectivul proces verbal care nu sunt luate în considerare. Șerban Filip a precizat că ANAF a emis Ordinul 2393/2016 privind stabilirea criteriilor pentru condiţionarea înregistrării în scopuri TVA, „care este foarte bun”, însă acesta nu este aplicat în mod corespunzător sau, mai mult, instituţiile ANAF ţin secret modul de aplicare.
„Sunt de acord să rămână agenţii economici corecţi, dar nici să-i eliminăm prin metode neclare. Să se elimine odată nebunia cu secretul din jurul acestui formular”, a fost solicitarea lui Șerban Filip. Acesta a fost susţinut şi de alţi participanţi la întâlnirea de ieri, care au reclamat faptul că modul în care se soluţionează în momentul de faţă solicitările depuse prin formularul 088 poate să conducă, în unele cazuri, la falimentul firmelor.
Pe de altă parte, Șerban Filip i-a mai solicitat conducerii Ministerului Finanţelor schimbarea legislaţiei în sensul ca pentru fiecare firmă să se instituie obligativitatea declarării contabilului care întocmeşte actele.
Ministrul Finanţelor a dat asigurări că problemele ridicate de oamenii de afaceri suceveni nu vor rămâne nerezolvate
Ca răspuns la problemele sesizate, ministrul Finanţelor, Anca Dragu, a precizat că sunt ordine ale ministerului pe care îl conduce, care au fost emise în ultimul an şi care sunt bine gândite, dar din păcate implementarea e anevoioasă. Anca Dragu a apreciat că au loc discuţii cu reprezentanţii mediului de afaceri, precum cea de la Suceava, precizând că ar trebui implementate proceduri pentru angajaţii ANAF prin care astfel de ordine, cum este şi Ordinul nr. 2393 la care a făcut referire Șerban Filip, să fie corect aplicate. Anca Dragu a spus că Ministerul Finanţelor şi ANAF au trimis în nenumărate rânduri comunicări către instituţiile din ţară pentru aplicarea corectă a prevederilor legale.
Prezent la discuţia de ieri, vicepreşedintele ANAF, Doru Dudaş, a avansat ideea luării unor măsuri administrative acolo unde se constată că legislaţia în vigoare nu este aplicată corespunzător. „Inclusiv conceperea ordinului ANAF la care aţi făcut referire a fost o luptă de câteva luni în interiorul instituţiei noastre. Chiar dacă noi ştim ce să facem din punct de vedere legal şi procedural, cea mai grea misiune e de a asigura aplicarea lor. Avem un aparat de 26.000 de oameni care au o anumită formare profesională, umană şi morală, şi cea mai grea luptă e de a schimba mentalitatea”, a spus Doru Dudaş. El a precizat că din punctul său de vedere ar trebui implementate mai multe proceduri pentru aplicarea corectă şi unitară a prevederilor legale.
El a arătat că din 5 decembrie, toate circularele ANAF care vor fi trimise instituţiilor din teritoriu pentru aplicarea prevederilor legale şi care au un impact faţă de contribuabili vor fi publicate pe site-ul ANAF pentru o mai mare transparenţă.
„Este o măsură luată pentru ca dumneavoastră să ştiţi ce se vrea şi cum le spunem să aplice unitar legea”, a explicat Doru Dudaş. La rândul său, el a apreciat discuţiile de ieri de la Suceava, subliniind că „e foarte bine să ştim că un ordin ANAF nu se aplică în mod corect. Să munceşti câteva luni la un ordin şi să vezi că cineva îşi bate joc de munca ta....”. Doru Dudaş a făcut referire şi la situaţia în care un angajat de la Antifraudă nu îşi însuşeşte obiecţiile unui agent economic, precizând că acest lucru ar trebui explicat clar de ce nu se întâmplă. „Altfel aplici legea cu totul arbitrar, pentru că ne e frică. Și dacă ne e frică, mergi acasă”, a spus vicepreşedintele ANAF. El a subliniat faptul că în următoarele două săptămâni vor fi luate măsuri ferme la nivelul organelor fiscale din ţară, pentru a îmbunătăţi activitatea în relaţia cu firmele, făcând referire în mod special la soluţionarea formularelor 088.
Prezent la întâlnirea de ieri, preşedintele CCI Suceava, Nicolae Troaşe, a declarat că nu este prima dată când reprezentanţii ANAF anunţă luarea unor măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii, adăugând că „probabil că există o anumită abordare la Bucureşti care ajunge foarte greu în teritoriu”. Troaşe a mai adăugat că acest lucru se întâmplă şi pentru că cei care nu aplică procedurile primite de la nivel central nu sunt sancţionaţi. El a subliniat că în relaţiile pe care reprezentanţii ANAF le au cu toţi contribuabilii, aceştia din urmă nu trebuie să fie priviţi ca nişte infractori. „Nu este aşa. Noi susţinem bugetul de stat şi trebuie să fim susţinuţi ca atare”, a spus Nicolae Troaşe.
Ministrul Finanţelor, Anca Dragu, a ţinut să precizeze că propunerile făcute de oamenii de afaceri suceveni nu vor rămâne la acest stadiu, ci „vor deveni realităţi”. „Nu ştiu să fac promisiuni, dar veţi vedea că se realizează”, a spus Anca Dragu. Ea a mai adăugat că instituţiile ANAF ar trebui să organizeze cel puţin în fiecare lună întâlniri cu mediul de afaceri pentru ca fiecare parte „să spună ce o doare”. „Vreau să vă cer scuze pentru toate nemulţumirile din decursul timpului”, şi-a încheiat ministrul Finanţelor discursul său.
Flutur: "Trebuie să fim mai prietenoşi cu mediul de afaceri"
Preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur, a amintit că întâlnirea cu ministrul Anca Dragu are loc după alte rânduri de discuţii pe care administraţia judeţeană le-a organizat cu reprezentanţii mediului de afaceri despre problemele cu care se confruntă, aceştia solicitând prezenţa la Suceava a ministrului Finanţelor. Gheorghe Flutur a spus că astfel de întâlniri au menirea de a stabili o relaţie „mai prietenoasă” cu mediul de afaceri, pentru a prelua direct problemele, în vederea rezolvării lor. „Am vrut ca prin astfel de întâlniri să vedem cum putem să devenim mai prietenoşi cu mediul de afaceri. Și astăzi cred că am început să găsim răspunsul. Consider că ne trebuie şi mai multă iniţiativă, iar spiritul antreprenorial trebuie încurajat, pentru a putea crea astfel mai multe locuri de muncă”, a spus Gheorghe Flutur. El a subliniat că pentru încurajarea antreprenoriatului trebuie prezentate şi modele de succes în afaceri, nu doar cazuri în care cei care au început o activitate economică nu au reuşit să aibă succes. Flutur a arătat că, în acest sens, Consiliul Judeţean a realizat un site în care sunt prezentate poveşti de succes, astfel încât acestea să devină exemple pentru cei care vor să investească în judeţul Suceava. El a mai spus că atât în judeţul Suceava, cât şi în Regiunea de Nord-Est este nevoie de mai multe investiţii pentru crearea de noi locuri de muncă.
Lungu a solicitat îmbunătăţirea legii achiziţiilor publice
Prezent la întâlnirea de ieri, primarul Sucevei, Ion Lungu, a ţinut să-i transmită preşedintelui Agenţiei Naţionale de Achiziţii Publice, Bogdan Puşcaş, că este nevoie de o îmbunătăţire urgentă a legii privind achiziţiile publice. Ion Lungu a sesizat faptul că pe noile proceduri, o licitaţie publică poate dura şi o perioadă de şapte luni. "Dacă ai o licitaţie pentru modernizare de drumuri, o porneşti în martie şi se adjudecă în noiembrie, iar atunci nu mai ai cum lucra”, a explicat primarul Sucevei.
El a spus că din cauza procedurilor de achiziţii, municipiul Suceava are proiecte blocate în valoare de 15 milioane de euro în ultimul an.
„Trebuie îmbunătăţită legea”, a spus Ion Lungu, el arătând că inclusiv lotizarea este un dezavantaj pentru că se pot depune mai multe contestaţii. El a atras atenţia că există o întârziere şi în privinţa accesării fondurilor europene. Ion Lungu a precizat că şi în această privinţă trebuie luate măsuri urgente, pentru că altfel există riscul să nu poată fi accesate toate fondurile europene.