Avertizarea meteo de ninsoare şi polei pentru aceste zile, cu precipitaţii de 15-20l/mp, lapoviţă, ninsoare şi vânt puternic 60-70 km/h - îi găseşte din nou nepregătiţi pe reprezentanţii Companiei de Drumuri Naţionale sau, după noua denumire, Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Vicepreşedintele Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, Gheorghe Flutur, a solicitat, ieri, convocarea grupului tehnic de lucru din cadrul comitetului pentru a inventaria pregătirile pentru iarnă, iar în urma discuţiilor cu şefii de la secţiile Drumuri Naţionale Suceava şi Câmpulung Moldovenesc şi cu proprietarii firmelor care au contracte de deszăpezire a reieşit că la această oră drumarii nu au capacitatea de a gestiona situaţia în zona de munte.
”La precedenta intervenţie, de acum două săptămâni, am reuşit să ne facem de râs. De ce Dumnezeu în judeţul Bistriţa şoseaua era neagră şi pe Tihuţa erau doar două utilaje? Trimitem două maşini pe Tihuţa ca să se tracteze una pe alta, să râdă de noi cei de la Cluj şi de la Bistriţa. De ce nu v-aţi procurat sare din timp şi s-a făcut polei în tot Bazinul Dornelor? În nisip aveţi pietriş şi spargeţi parbrizele la oameni. Prevenim derapajele şi spargem parbrizele. Facem o acţiune de spart parbrize? Să ştiu şi eu. La depozit este humă în antiderapant. Dacă se răstoarnă un microbuz cu copii, cine va fi vinovat? Trebuie să vă semnaleze presa că avem probleme pe Pasul Tihuţa?”, au fost întrebările la care a cerut Flutur răspuns.
Dând din colţ în colţ, prefectul de Suceava, Constantin Harasim şi şefii de la Drumuri Naţionale au oferit şi explicaţii. ”Am şi eu o parte din vină, că am gestionat prost problema”, a spus prefectul. ”N-am amenajat punctul de sprijin de la Poiana Stampei pentru că nu am avut ce să aducem acolo. Anul acesta nu s-a făcut aprovizionarea cu sare, compania a semnat contractul abia în septembrie. Noi nu putem să cumpărăm sare, achiziţia se face la Bucureşti”, a arătat şefa Secţiei Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc, Liliana Dranca. Ea a mai spus că a împrumutat 100 de tone de sare de la Regionala de Drumuri Braşov, dar cantitatea ar acoperi necesarul pentru două, trei zile, în caz de ninsori abundente.
”Înzăpezit în Bucovina”, cadoul drumarilor pentru Flutur şi pentru turişti
Vasile Florea, proprietarul firmei Florconstruct, a subliniat şi el că materialul antiderapant din depozitele Drumurilor Naţionale este de proastă calitate, arătând că sarea achiziţionată în urmă cu un an sau doi nu mai are nici un efect pentru că nu a fost protejată de îngheţ. ”Utilajele sunt asigurate în proporţie de 80%, dar la Drumuri nu este antiderapant. Stocurile ajung pentru 48 de ore. Sarea nou achiziţionată va fi în baze pe 7 decembrie”, a afirmat Florea.
Şi alţi reprezentanţi ai firmelor de deszăpezire au scos în evidenţă clauze din contractul încheiat cu Compania Naţională de Drumuri, cum ar fi numărul de intervenţii, prezenţa utilajelor în baze, intervenţia cu macara în cazul blocajului rutier etc, din cauza cărora sunt limitaţi la intervenţii.
”De ce am scris eu la intrarea în judeţ <Hai în Bucovina>? Ca să vină turiştii aici şi să rămână înzăpeziţi?! Este un afront adus programului meu”, a spus Flutur. El le-a solicitat expres celor de la Drumuri Naţionale să împrumute material antiderapant de la alte regionale din ţară şi să se organizeze imediat cu utilajele astfel încât să nu mai fie înregistrate nici un fel de probleme în trafic, menţionând că va verifica personal starea drumurilor, atât ziua, cât şi noaptea.
”Vreau să cred că dumneavoastră faceţi sărbătorile de iarnă la vară, ca să fie judeţul în siguranţă”
În ceea ce priveşte Drumurile Judeţene, directorul Radu Avădanei a declarat că aici nu sunt probleme, fiind asigurate stocurile de material antiderapant şi sare, precum şi utilajele necesare. Flutur a sugerat firmelor care intervin pe drumurile judeţene să împrumute Drumurile Naţionale cu sare, soluţie respinsă însă de acestea pe motiv că fosta CNADR este un rău-platnic. ”Noi luăm aceste materiale cu banii în avans. Cei de la Drumuri Naţionale au datorii din august la noi, şi eu acum să-i mai împrumut şi cu sare? Nu se poate. Ei dau foarte greu banii, nu-i împrumută nimeni”, a afirmat proprietarul firmei Bicom, Iulian Pasat.
Atât prefectul de Suceava, Constantin Harasim, cât şi şefii locali de la Drumuri Naţionale şi-au asumat o parte din vină pentru această situaţie, însă răspunsul lui Flutur a fost că, deşi ”raportările despre stocuri şi utilaje” îl pot impresiona ”până la lacrimi”, verificările în teren arată că la 27 noiembrie zona de munte a judeţului Suceava este complet nepregătită pentru iarnă, la nivelul drumurilor naţionale.
”Am ajuns într-o zonă de iresponsabilitate”, a declarat prefectul Harasim, confruntat cu situaţia reală, din spatele rapoartelor legate de pregătirea pentru iarnă. El s-a angajat că, în calitatea sa de preşedinte al CJSU, va înainta către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere o solicitare privind asigurarea de urgenţă a stocurilor necesare de sare, nisip şi clorură de calciu în bazele de aprovizionare a secţiilor de drumuri naţionale Suceava. Dincolo de rapoarte şi memorii către companie şi Ministerul Transporturilor, mesajul lui Flutur către toţi cei prezenţi a fost: ”Vreau să cred că dumneavoastră faceţi sărbătorile de iarnă la vară, ca să fie judeţul în siguranţă”.