Tematici de control numeroase şi zeci de consumatori nemulţumiţi care sună zi lumină la Protecţia Consumatorului să mai reclame câte ceva, însă o mână de oameni care să se ocupe de toate acestea. Astfel se prezintă situaţia actuală a Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Suceava, unde activitatea de supraveghere şi control a instituţiei se desfăşoară doar prin opt comisari, nouă, dacă îl punem la numărătoare şi pe şeful instituţiei, comisar-şef adjunct Vasile Latiş.
„Sunt opt, cu mine nouă. Ne descurcăm cum putem. Ceea ce vreau să spun e că în urmă cu opt ani eram 18 comisari, suficienţi pentru a ne desfăşura în condiţii optime activitatea. Nu mai comentez altceva”, a adăugat Vasile Latiş. Acesta a arătat că patru echipe îşi desfăşoară activitatea pe teren, în întreg judeţul, în timp ce un alt comisar rămâne la sediu pentru a prelua apelurile telefonice.
Cu toate acestea, Vasile Latiş a arătat că din cele 42 de structuri judeţene şi municipiul Bucureşti evaluate anual de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, activitatea CJPC Suceava s-a situat în primele 10 locuri ale clasamentului în ceea ce priveşte rezultatele acţiunilor de control. De asemenea, Comisariatul Regional Iaşi, ca structură regională din care face parte şi CJPC Suceava, s-a situat în primele 2 locuri din cele opt comisariate regionale, după Comisariatul Regional Sud Muntenia, structură regională avantajată şi din punctul de vedere al numărului considerabil mai mare al operatorilor economici, dar şi ca potenţă financiară a acestei regiuni.
În medie, câte patru-cinci reclamaţii pe zi
Un raport al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Suceava, aferent anului 2016, relevă faptul că sucevenii au depus 1.444 de reclamaţii. Cele mai multe vizează activitatea marilor operatori de telefonie fixă şi mobilă - Telekom, Vodafone, RDS & RCS, dar şi a furnizorilor serviciilor de alimentare cu energie electrică sau modul de facturare a consumului de gaze naturale al operatorului regional E.On Energie.
Potrivit reprezentanţilor CJPC Suceava, supravegherea pieţei este activitatea ce se desfăşoară cu prioritate, în vederea evitării consumului de către populaţie, fie a unor produse alimentare nesigure, fie a unor produse neconforme, contrafăcute sau falsificate.
Cele mai multe aspecte de interes public vizează segmentul alimentar: produse expirate, mai ales în magazinele din mediul rural, sau segmentul de produse contrafăcute, identificate la vânzarea în pieţele şi oboarele din judeţ, dar şi în Bazarul municipiului Suceava: detergenţi, băuturi alcoolice, paste de dinţi, articole de îmbrăcăminte, cu etichetare greşită, jucării periculoase etc.
Instituţii de creditare care percep rate de 450 de ori mai mari decât împrumutul
În ceea ce priveşte reclamaţiile cu privire la comportamentele abuzive ale instituţiilor de creditare (bănci, case de ajutor reciproc, instituţii de întrajutorare), Comisariatul Judeţean a constatat o serie de abuzuri privind comisioanele de administrare, de retragere, de lichidare a conturilor curente etc. Cele mai multe sesizări vin şi din partea consumatorilor care îşi angajează obligaţii de plată faţă de instituţii de creditare (de exemplu Provident) sau alte instituţii nebancare de acest gen, demonstrându-se că dobânzile pentru sumele împrumutate pot fi uneori chiar şi de 450 de ori mai mari decât suma iniţial acordată. Reprezentanţii CJPC Suceava atrag permanent atenţia consumatorilor să evite semnarea unor contracte de împrumut dezavantajoase, pe baza cărţii de identitate sau pe baza unor adeverinţe de salariat/pensionar înainte de citirea clauzelor contractului şi înţelegerea efectelor acestora.