Cadre didactice din patru unităţi şcolare ale judeţului au reuşit să se remarce, la nivel naţional şi internaţional, prin felul în care au implementat şi derulat proiectul ,,Eat Responsibly” la nivelul unităţilor şcolare în care profesează, cu impact pozitiv major asupra comunităţilor şcolare şi locale. Drept urmare, au fost desemnaţi să reprezinte România la Forumul Internaţional Menu For Change, desfăşurat în perioada 21-23 octombrie, la Praga, cu certitudinea că ştiu să valorizeze învăţământul sucevean şi să-l situeze, cel puţin în ceea ce priveşte educaţia nonformală, în top.
În acest fel, dascălii suceveni continuă să menţină judeţul în fruntea educaţiei extraşcolare prin numeroase şi valoroase proiecte naţionale şi internaţionale. Din delegaţia suceveană au făcut parte Nicoleta Petronela Bogoş, profesor pentru învăţământul primar la Şcoala Gimnazială ,,Bogdan Vodă” din Câmpulung Moldovenesc, Ella Balan, profesor pentru învăţământul preşcolar la Grădiniţa ,,Micul Prinţ” din Rădăuţi, profesoara Cornelia Hatnean, de la Şcoala Gimnazială ,,Bogdan Vodă” din Rădăuţi, şi profesorul Liviu Hatnean, de la Colegiu Naţional ,,Eudoxiu Hurmuzachi” din Rădăuţi.
Din cei şase membri ai delegaţiei, patru sunt suceveni
În calitate de coordonatori ai proiectului în şcolile pe care le reprezintă, profesorii suceveni au fost nominalizaţi de coordonatorul naţional, Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie Bucureşti, şi cel internaţional, Glopolis Cehia, să reprezinte România, pentru profesionalismul şi calitatea excepţională a felului în care au implementat şi derulat proiectul la nivelul şcolilor şi comunităţilor, fiind consideraţi un exemplu de urmat în acest sens. Din cei şase membri ai delegaţiei, patru sunt suceveni.
,,Eat Responsibly” este un proiect internaţional finanţat de Uniunea Europeană, în parteneriat cu nouă ţări europene: România, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Letonia, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, un program de acţiune orientat spre ȋnvăţarea globală ȋn Anul European pentru Dezvoltare (2015) şi mai departe, un proiect de responsabilitate socială prin care participanţii trebuie să înţeleagă că luarea oricărei decizii cu privire la hrana personală poate avea urmări negative şi ireversibile asupra unei importante părţi a planetei noastre.
Activităţile proiectului au vizat adoptarea unui stil de viaţă sănătos pentru elevi
În cadrul proiectului participă, pe parcursul celor trei ani de derulare (2105-2018), 50 de unităţi şcolare din România. Dintre acestea s-au remarcat patru din judeţul Suceava, fiind considerate, după primul an de derulare a proiectului, un exemplu în organizarea, implementarea şi derularea activităţilor extraşcolare cu impact benefic asupra şcolilor şi comunităţilor din care fac parte.
Activităţile proiectului au vizat adoptarea unui stil de viaţă sănătos pentru elevi, consumul responsabil de hrană, valorificarea şi valorizarea producătorilor locali, evidenţierea judeţului ca fiind o zonă în care alimentaţia are la bază tradiţia şi valorificarea resurselor locale.
Profesor pentru învăţământul primar Nicoleta Petronela Bogoş ne-a spus că „în cadrul Forumului Internaţional de la Praga, la care au participat reprezentanţi ai tuturor celor nouă ţări implicate, ai ONG-urilor de specialitate şi instituţiilor statului implicate în educaţia extraşcolară, delegaţia României a impresionat prin acurateţea, voluntariatul, profesionalismul, varietatea şi originalitatea activităţilor dedicate proiectului, dascălii români fiind apreciaţi ca valoroşi parteneri internaţionali în astfel de demersuri educaţionale şi vizaţi de instituţii educaţionale şi ONG-uri ai celorlalte ţări participante pentru parteneriate de succes şi pentru acest an şcolar”.
Judeţul Suceava, în frunte prin proiectele de educaţie responsabilă şi pentru mediu derulate în şcoli
Întorşi în ţară cu experienţe pozitive şi mândria de a-şi fi reprezentat cu cinste şcolile, judeţul şi ţara, dascălii suceveni au diseminat rezultatele experienţei internaţionale în cadrul sesiunii de formare a coordonatorilor naţionali ,,Mănâncă Responsabil”, desfăşurată pe 29 octombrie, la Bucureşti. Judeţul Suceava se află de ani buni în frunte prin proiectele de educaţie responsabilă şi pentru mediu pe care le derulează şcolile, fiind judeţul cu cele mai multe premii simbol ,,Steagul Verde” şi cele mai multe Eco-Şcoli, fiind unicul judeţ al cărui Inspectorat Şcolar deţine, de asemenea, „Steagul Verde”. Rezultatele uimitoare se datorează bunei şi eficientei colaborări a şcolilor implicate cu coordonatorul zonal, inspector şcolar pentru educaţie nonformală Tatiana Vîntur (IŞJ Suceava), şi cu coordonatorul naţional, Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie, reprezentat de profesorii Cornelia Dincă şi Răzvan Dincă.
,,Sunt recunoscătoare coordonatorului naţional pentru felul în care, de 15 ani, ne ţin aproape, determinându-ne să fim mai buni, mai valoroşi, în fiecare an. Sunt mândră de cele şase <Steaguri Verzi> din şcoala noastră şi de toate cele din judeţ, sunt mândră de toţi profesorii şi dascălii implicaţi, sunt mândră de felul în care poveştile elevilor suceveni se scriu, frumos şi cu folos, în Cartea Verde a Educaţiei. Sunt mândră că am făcut parte din echipa ce a reprezentat România la evenimentul care a adus, laolaltă, experienţele pozitive, inovaţia în educaţia nonformală, cultura organizaţională a fiecărei comunităţi şcolare, plusul de valoare adus comunităţilor locale şi educaţiei în ansamblu. Trei zile de experienţe diverse alături de reprezentanţii celor nouă ţări implicate în proiect, trei zile în care am avut bucuria de a ne valoriza elevii implicaţi în proiect, partenerii şi activităţile extraordinare ce au ridicat şcolile româneşti la nivel de performanţă în acest context, trei zile în care ni s-a reconfirmat certitudinea că dascălii noştri educă cu dragoste şi viziune, se implică cu pasiune, iar elevii sunt parteneri în educaţie”, a mai completat Nicoleta Bogoş.