Aeroportul Internaţional „Ştefan cel Mare” din Salcea începe să devină un nod important în transportul aerian de persoane, dar sucevenii circulă peste mări şi ţări şi din alte oraşe, cum ar fi Bucureşti, Cluj, Iaşi sau Bacău. Mulţi dintre cei care au mers cu avionul au avut parte şi de incidente neplăcute, cum ar fi curse anulate sau întârzieri, în unele situaţii de ore bune. Nu toată lumea ştie însă că pentru astfel de situaţii pot cere despăgubiri din partea companiei aeriene care se află în culpă.
Paul Vargan este avocat în Suceava, iar în vara acestui an s-a confruntat cu o asemenea situaţie. Mai exact, cursa care trebuia să-l aducă din Malta la Bucureşti a plecat cu o întârziere de nouă ore. A preferat să găsească o alternativă şi a renunţat la biletul pe care şi-l cumpărase.
„Imediat ce am ajuns în ţară am trimis o cerere către compania aeriană cu care trebuia să mă deplasez spre casă şi o altă cerere am adresat-o Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului. Le-am explicat ce anume s-a întâmplat, am ataşat şi cadrul legislativ, iar în termen de 30 de zile mi-au fost acordate despăgubiri de 250 de euro. Am avut mustrări de conştiinţă că nu le-am spus tuturor celor din avion să-şi ceară drepturile. Pe această cale, vreau să le spun şi altora care vor ajunge în situaţii similare, să nu ezite în a depune cereri în vederea acordării de despăgubiri”, a precizat Paul Vargan.
Un ultim caz de acest fel s-a înregistrat pe 23 octombrie, când aproape 200 de pasageri ai zborului Wizz Air Suceava-Milano au fost lăsaţi de izbelişte, după ce cursa a fost anulată, iar compania nu le-a oferit nici o variantă pentru a ajunge la destinaţie.
Care este cadrul legislativ care vine în sprijinul călătorilor
Sucevenii care circulă cu avioanele şi pot ajunge în situaţii neplăcute trebuie să ştie care este cadrul legislativ care le vine în ajutor şi în baza căruia pot cere despăgubiri sau alte compensaţii. Este vorba de Regulamentul 261/2004 al Consiliului Europei de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistenţă a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor.
Potrivit acestui regulament, pasagerii primesc o compensaţie în valoare de:
- 250 de euro pentru toate zborurile de 1.500 kilometri sau mai puţin;
- 400 de euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 kilometri și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 kilometri;
- 600 de euro pentru toate zborurile care nu intră sub incidenţa primelor două norme.
Pentru stabilirea distanţei se ia în considerare ultima destinaţie unde pasagerul urmează să sosească după ora prevăzută datorită refuzului la îmbarcare sau anulării zborului.
În acelaşi regulament este prevăzut şi dreptul la rambursare sau redirecţionare. Astfel, pasagerilor li se oferă posibilitatea de a alege între:
(a) rambursarea, în termen de șapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate și pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil;
(b) redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil;
(c) redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.