Echipajele Serviciului Judeţean de Ambulanţă (SAJ) Suceava nu mai au probleme cu folosirea tabletelor care au intrat în uz la 1 septembrie a.c., a declarat directorul SAJ, dr. Alexandru Lăzăreanu. Medicul a afirmat că la început unii dintre angajaţii mai în vârstă au avut dificultăţi de acomodare cu acest sistem de lucru, dar nu a înregistrat nici un refuz de folosire a tabletelor. ”Este mai uşor de lucrat cu tableta şi oamenii şi-au dat seama de asta. Mai sunt unele probleme pe care le are sistemul; noi le-am preluat de la angajaţi şi le-am transmis mai departe pentru corectare”, a spus dr. Lăzăreanu. Una din problemele încă nerezolvate este, de exemplu, procedura de transfer a datelor unui pacient în cazul în care o ambulanţă tip C este trimisă în întâmpinarea unei ambulanţe tip B, care a preluat iniţial bolnavul.
Șeful SAJ Suceava a precizat că atât directorul medical, cât şi asistenta-şefă au participat la cursuri intensive de instruire cu privire la utilizarea tabletelor, apoi a fost instruit personalul din toate substaţiile SAJ Suceava. Tabletele sunt utilizate, de regulă, de coordonatorii echipajelor de urgenţă prespitalicească, respectiv de medici la autospecialele de tip C şi asistentele medicale la autospecialele de tip B2, dar sunt situaţii când aceste dispozitive sunt folosite fie de asistentul medical la ambulanţele de tip C, fie de ambulanţier la ambulanţele de tip B2.
Folosirea tabletelor permite comunicarea mai rapidă cu dispeceratul şi cu spitalele, scrierea şi transmiterea datelor medicale ale pacientului în format electronic, precum şi o evidenţă mai clară a medicamentelor, materialelor sanitare utilizate de echipaj în cazul fiecărei intervenţii.
SAJ Suceava a fost dotată cu 30 de tablete, pe care le-a repartizat la substaţiile din judeţ
SAJ Suceava a fost dotată cu 30 de tablete, pe care le-a împărţit astfel: la staţia Suceava - nouă tablete, substaţia Vatra Dornei - trei tablete, Broşteni, Solca şi Siret - câte o tabletă, substaţia Fălticeni - patru, Gura Humorului - trei, Rădăuţi-cinci şi substaţia Câmpulung Moldovenesc - trei tablete.
Tabletele au fost puse la dispoziţia SAJ Suceava, în cursul lunii mai, de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale în cadrul unui proiect european, iar utilizarea acestora a început de la 1 septembrie 2016, în paralel cu folosirea foilor de observaţie.
Practic, medicul sau asistentul primeşte pe tabletă, de la 112, toate datele pacientului: nume, prenume, adresă, puncte de reper unde se află etc. În momentul în care pleacă la caz, apasă o pictogramă care arată că este în drum spre pacient. Când a ajuns, apasă din nou. Toate datele medicale se înregistrează în format electronic în timp real şi nu pot fi modificate. Când ambulanţa merge cu pacientul spre spital, coordonatorul echipajului transmite toate informaţiile către unitatea de primiri urgenţe, astfel că medicii din UPU vor avea datele despre caz înainte să ajungă pacientul la ei. Pentru situaţia în care pacientul refuză să fie transportat la spital există opţiunea pentru semnătură în format electronic, prin care acesta îşi asumă consecinţele refuzului. La refuz poate fi ataşată şi fotografia celui în cauză. Astfel se elimină posibilitatea reclamaţiilor ulterioare, cu care echipajele de pe ambulanţă se confruntă nu de puţine ori, că ar fi refuzat să preia un pacient.
Dr. Lăzăreanu a mai spus că proiectul cu tablete al Ministerului Sănătăţii este implementat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, care ”garantează siguranţă maximă”.