Locomotiva cu abur ”Bucovina”, care remorchează trenuleţul de linie îngustă de la Moldoviţa, a participat în această toamnă la un târg internaţional de cale ferată îngustă, desfăşurat în a doua săptămână a lunii octombrie în Lituania. În acest an, întâlnirea cu numărul 26 a promotorilor şi iubitorilor de trenuri pe cale ferată îngustă a avut loc în localitatea Panevesys, în nord-estul Lituaniei, într-o zonă pitorească în care transportul se face şi astăzi pe acest tip de cale ferată. Iniţiativa participării la târgul de cale ferată îngustă cu o locomotivă fabricată la Reşiţa, în anul 1957, i-a aparţinut proprietarului trenuleţului turistic de la Moldoviţa, austriacul Georg Hocevar, a cărui idee de a fi prezent la târg cu o locomotivă de epocă a fost mult apreciată de organizatorii lituanieni ai târgului.
Un târg cu tradiţie care trezeşte interesul turiştilor de pretutindeni, în fiecare an
Începând din anul 1991, în fiecare an într-o altă ţară europeană are loc un târg internaţional de cale ferată îngustă. În acest an iubitorii micilor trenuleţe s-au adunat într-o ţară baltică, unde tradiţia transportului pe liniile înguste a rămas de actualitate. În nord-estul Lituaniei, în zona localităţii Panevesys, căile ferate cu ecartament îngust au avut, de la înfiinţarea lor în anul 1899, o mare importanţă pentru transportul local. Din cei aproape 160 de kilometri de cale ferată pe 760 de milimetri, astăzi se mai circulă pe 70 de kilometri, deservind populaţia din mai multe localităţi ale zonei. Garniturile cu vagoane de călători şi marfă sunt tractate astăzi de locomotive diesel, însă nostalgia vechilor locomotive cu aburi nu a apus încă în inimile localnicilor şi ale turiştilor ajunşi pentru câteva zile la târg.
La întâlnire au venit 100 de participanţi din 15 ţări, firme şi reprezentanţi care au o legătură într-un fel sau altul cu trenurile pe linie îngustă şi totul a fost posibil datorită reabilitării liniei şi staţiilor cu fonduri europene, după ce întreg ansamblul a fost considerat monument istoric. Timp de aproape o săptămână garniturile pline cu turişti, remorcate de două locomotive cu abur, una din România şi cealaltă din Letonia, au străbătut întregul traseu, făcând deliciul nostalgicilor veniţi de pretutindeni.
Locomotiva ”Bucovina” a stârnit admiraţia tuturor celor prezenţi la târg
Odată cu reabilitarea şi repunerea în funcţiune a unor vechi linii de cale ferată îngustă în România, acţiune pornită în urmă cu mulţi ani de Georg Hocevar, cel care conduce Asociaţia pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România, în anul 2010 o ediţie a acestui târg a avut loc în România, la Criscior, în judeţul Hunedoara. În urma propunerii făcute atunci de organizatorul român al întâlnirii, lituanienii şi-au dorit prezenţa locomotivei construite la Reşiţa la întâlnirea din acest an de la Panevesys. Locomotiva a fost urcată în tir şi a traversat trei ţări, parcurgând aproape 1.500 de km până la punctul terminus din Lituania. Pe calea aerului s-au deplasat în Lituania proprietarul Georg Hocevar şi familia sa, împreună cu mecanicul Ioan Popescu şi fochistul Ioan Romaniuc, ambii din Moldoviţa, care au asigurat performanţele cinetice ale mastodontului negru. Cel mai impresionat de întreaga deplasare a fost mecanicul Ioan Popescu, care a făcut din performanţele locomotivei o mare atracţie pentru turişti şi ne-a povestit: ”Nu sunt cuvinte să descriu ce senzaţie a creat locomotiva ”Bucovina” construită la Reşiţa în 1957, care a alergat cu 50 de km pe oră pe liniile renovate. Colegul meu a băgat pe foc o tonă şi jumătate de cărbune într-o singură zi pentru frumosul traseu pe care l-am parcurs, dar a meritat. Turişti îndrăgostiţi de vechea maşină cu abur, gările frumoase şi oameni în uniformă de căi ferate ca altădată, o atmosferă despre care poţi povesti doar lucruri frumoase.”
Georg Hocevar a fost cel care a promovat ideea deplasării cu locomotiva în Lituania şi e bucuros de legăturile create cu cei de acolo şi cu turiştii interesaţi acum de pitoreştile drumuri de fier din România: ”Am considerat că este util să ducem mesajul turistic din Bucovina şi peste hotare, unde există un interes mare pentru parcurgerea acestor zone minunate cu micile trenuri de epocă.” În anul 2018 Târgul Internaţional de Căi Ferate Înguste va avea loc din nou în România, la Vişeul de Sus, în program turiştii având programate plimbări şi cu mocăniţa de la Moldoviţa.
(18 oct 2016, 12:22:46