Guvernul României a aprobat în şedinţa de miercuri Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră pentru perioada 2016-2020, împreună cu Planul de acţiuni pentru implementarea acestei strategii. Principalul obiectiv al executivului ar fi, conform noii strategii, reducerea la jumătate a numărului de decese din accidente rutiere până în anul 2020, faţă de anul 2010, şi creşterea siguranţei rutiere.
Documentul a venit astfel cu noi reglementări în privinţa funcţionării şcolilor de şoferi şi a susţinerii examenelor de atestare profesională, funcţionarea acestora fiind condiţionată şi de rezultatele în instruirea candidaţilor pentru obţinerea permiselor de conducere. Afectate de aceste noi reglementări pot fi cele 70 de şcoli de şoferi care funcţionează în judeţ la această oră şi cei 350 de instructori auto angajaţi în cadrul acestor şcoli, precum şi cei 80 de instructori independenţi, atestaţi pentru categoriile A şi B. În noua strategie este prevăzută "introducerea înregistrării video a examenelor pentru obţinerea certificatelor şi atestatelor profesionale, iar pe termen lung va fi amendată legea astfel încât şcolile de şoferi să-şi poată prelungi autorizaţia de funcţionare cu condiţia ca minimum 50% dintre cursanţi să promoveze examenul". Statisticile arată că până la această oră cele mai multe dintre şcolile de şoferi cu activitate în judeţul Suceava au o promovabilitate de 69-70% din numărul de candidaţi care susţin proba de conducere în oraş, 60% dintre cei şcolarizaţi promovând proba teoretică.
Condiţiile premergătoare susţinerii examenului pentru permis de conducere au fost reevaluate în cadrul noii strategii, fiind prevăzute acţiuni pentru îmbunătăţirea evaluării medicale şi psihologice prin modificarea periodică a baremurilor de evaluare pentru obţinerea acestor avize. Conform noii strategii, şoferii în vârstă trebuie să îşi facă mai des vizita medicală pentru prelungirea perioadei de conducere, în conformitate cu normele stabilite de Ministerul Sănătăţii.
Documentul prevede de asemenea noi condiţii de reabilitare a şoferilor indisciplinaţi, în special profesionişti, care au abateri grave şi repetate de la normele rutiere şi pentru care noua legislaţie prevede crearea unor programe de consiliere psihologică şi conducere preventivă, voluntare sau obligatorii.
Documentul prevede amenzi pentru administratorii de drumuri care nu respectă legea şi noi inspecţii tehnice pentru autovehiculele avariate
Planul de acţiuni pentru adoptarea noii strategii mai stabileşte sancţionarea administratorilor de drumuri sau a executanţilor de lucrări de drumuri pentru nerespectarea normelor legale în cadrul amenajărilor speciale destinate participanţilor la trafic cum sunt pietonii şi bicicliştii, neamenajarea şi lipsa semnalizării pentru rutele ocolitoare şi altele.
În cazul autovehiculelor avariate grav în urma unor accidente rutiere şi reparate ulterior, noua legislaţie prevede supunerea acestora unei inspecţii tehnice de siguranţă, înainte de a fi repuse din nou în circulaţie. În ceea ce priveşte sancţionarea şi urmărirea încasării sancţiunilor aplicate, executivul doreşte să mute accentul pe constatarea abaterilor cu ajutorul sistemelor automate, adoptând modelul statelor din Uniunea Europeană.
Potrivit noii strategii România trebuie să devină o ţară sigură din punct de vedere al traficului rutier pentru cetăţenii ei, pentru investitori şi turişti, prin reducerea progresivă în perioada 2016-2020 a numărului victimelor accidentelor rutiere.