Comportamentul vizitatorilor în muzee se ghidează după normele elementare de bun-simţ. Barele de protecţie şi avertismentele de tip ”Nu atingeţi exponatele” sunt, de regulă, suficiente pentru orice individ civilizat care, dacă a intrat într-un muzeu sau o casă memorială, se presupune implicit că are un interes pentru ceea ce se găseşte acolo. Marea majoritate a celor peste 64.000 de adulţi şi copii care au vizitat, luna trecută, Cetatea de Scaun a Sucevei, Muzeul de Istorie şi Muzeul Satului Bucovinean se înscrie în această categorie.
Cazurile identificate de administraţia Muzeului Bucovinei arată că există însă şi excepţii. Unii, precum Alina Mera, psiholog, conform paginii sale de Facebook, a trecut de bara de protecţie pentru a se fotografia în interiorul expoziţiei ştiind foarte bine că acest lucru este interzis, după cum chiar ea menţionează ca explicaţie la fotografia postată pe Facebook, în data de 31 iulie: ”În spaţiu interzis ....după bariera de fier ce opreşte accesul .... :)”.
Altă vizitatoare, o tânără blondă, a intrat printre manechinele cu care este reconstituit momentul nunţii în una dintre căsuţele de la Muzeul Satului Bucovinean şi tot în aceeaşi sală de expoziţie un alt vizitator a luat cuşma de pe capul unui manechin pentru a se fotografia într-o ipostază similară cu acesta. Alţii au vrut să vadă cum arată cu un ulcior în mână, pe jilţul din Capela Cetăţii, scormonind prin lăzile din sala Monetăriei sau împreună cu manechinele din expoziţie şi au postat fotografiile pe reţelele de socializare. Trist este că au existat nu doar adulţi cu astfel de comportament, ci unii şi-au lăsat copiii să exerseze de mici proasta creştere, după cum arată imaginile descoperite în investigaţiile efectuate de personalul muzeului.
Norme elementare de comportament la vizitarea unui muzeu
Directorul Muzeului Bucovinei, Emil Ursu, ne-a declarat că, din fericire, deocamdată nu au fost înregistrate pagube, dar că instituţia va lua măsuri de protecţie suplimentare pentru ca acestea să nu apară. ”Deocamdată noi le considerăm acţiuni teribiliste. Rugămintea pentru vizitatori este să respecte regulile de vizitare ale unui muzeu pentru că oamenii vor să vadă expoziţia în bune condiţii. Sigur că se pot închide toate exponatele după panouri de protecţie, dar ar fi păcat. Bara îţi explică până unde ai acces şi este de aşteptat să respecţi asta”, a spus Ursu.
Acţiuni teribiliste sau nu, imaginile cu această categorie de vizitatori arată că normele de bun-simţ nu sunt implicit respectate, ci trebuie afişate sau anunţate prin difuzor la diverse intervale de timp. În muzeu, chiar dacă este vorba despre un muzeu al satului, un castel sau o cetate, vizitatorul trebuie să ştie să păstreze liniştea, să vorbească în şoaptă în cadrul grupului pentru a nu-i deranja pe ceilalţi vizitatori, să nu atingă obiectele expuse pentru că sunt valoroase şi pentru că, fiind vechi, sunt şi fragile şi la cea mai mică atingere se pot produce crăpături, spărturi, se pot rupe sau pot fi pătate cu grăsimea specifică pielii.
De asemenea, civilizat este ca vizitatorul să nu intre în muzeu cu mâncare sau cu băutură, pentru a evita murdărirea exponatelor, să nu fumeze, să reducă volumul soneriei de la telefonul mobil până la silenţios sau să îl oprească şi să nu facă fotografii în spaţiile în care acest lucru nu este permis. De regulă, fotografii cu exponatele se află în magazinele de la intrare, de unde pot fi cumpărate. Pentru protecţia copiilor, a exponatelor şi din respect pentru ceilalţi vizitatori, copiii trebuie învăţaţi să nu alerge şi să nu ţipe pentru că nu se află într-un loc de joacă. Fiecare muzeu îşi evaluează periodic publicul pentru a şti ce interese şi ce dorinţe are pentru a le lua în calcul la proiectarea ofertei pentru vizitatori. În prima lună de la deschiderea expoziţiei permanente de la Cetatea de Scaun şi redeschiderea Muzeului de Istorie din Suceava, evaluarea publicului arată şi un segment care se cere monitorizat cu mai mare atenţie.