O analiză a Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava cu privire la accidentele în care sunt implicate căruţele, arată cât de serioasă rămâne această problemă, la ani buni de zile după ce circulaţia atelajelor hipo a fost interzisă pe drumurile naţionale şi europene. În primele opt luni ale acestui an s-au produs nouă accidente grave cu implicarea căruţaşilor, soldate cu două persoane decedate, opt persoane rănite grav şi două persoane rănite uşor. În aceeaşi perioadă a anului trecut s-au produs 18 accidente grave cu implicarea atelajelor hipo, soldate cu patru morţi, 16 răniţi grav şi şapte răniţi uşor. Aşadar, faţă de anul trecut stăm mult mai bine, însă problema căruţelor rămâne una foarte serioasă.
Din 47 de accidente, în 42 a fost vina căruţaşilor
Un alt aspect relevant este că din 47 de accidente în care au fost implicaţi conducătorii de vehicule cu tracţiune animală în acest an (n.r.- aici intră şi cele uşoare), în 42 de cazuri vina pentru evenimentul rutier a aparţinut căruţaşilor. Aşadar, în mare majoritate aceştia au provocat accidentele circulând fără a respecta vreo regulă, de multe ori băuţi, fără a se asigura la schimbarea direcţiei de mers, scăpând caii de sub control ori, cel mai grav, ieşind în trafic noaptea cu atelaje hipo nesemnalizate. Aceste căruţe nesemnalizate au produs tragedii cumplite. Atât anul trecut cât şi anul acesta, câte o femeie a murit după ce maşinile în care se aflau s-au înfipt la propriu în lemnele din căruţele pe care nu era pus nimic reflectorizant.
Poliţiştii insistă pe plăcuţe şi veste reflectorizante, în locul amenzilor
Comisarul Ionuţ Epureanu, din cadrul IPJ Suceava, a subliniat importanţa care se dă acţiunilor de control a căruţaşilor, multe dintre ele preventive, în condiţiile în care amenzile nu s-au dovedit eficiente:
„De la începutul acestui an, acţiunile preventive au fost direcţionate în mod constant către problematica prezenţei căruţaşilor în trafic, iar în perioada 29 august – 15 septembrie 2016, poliţiştii de prevenire derulează şi un plan de măsuri orientat către dotarea atelajelor hipo cu elemente reflectorizante şi a căruţaşilor cu veste reflectorizante”.
El a subliniat că în cadrul acţiunilor s-a constatat faptul că majoritatea atelajelor hipo nu prezentau elemente reflectorizante de semnalizare.
La finele săptămânii trecute, pe DN17, între localităţile Şcheia şi Păltinoasa, dar şi pe segmentul de drum Pojorâta – Valea Putnei – Iacobeni, pe căruţele identificate în trafic au fost montate 80 de plăcuţe reflectorizante, iar căruţaşilor le-au fost distribuite veste reflectorizante şi materiale de informare cu conţinut educativ.
Poliţiştii cer mai multă implicare din partea primarilor
Din păcate, educaţia rutieră a căruţaşilor nu este deloc uşor de realizat şi nu se poate face pe termen scurt. Ideal ar fi ca aceştia să aibă drumuri alternative, pentru a putea fi sancţionaţi aspru atunci când ies pe drumurile pe care nu au voie să circule.
Poliţiştii au subliniat necesitatea găsirii unor soluţii legale în vederea asigurării unor trasee de deplasare şi a reducerii riscului rutier, subliniind rolul primarilor şi al primăriilor.
OUG nr. 195/2002, modificată prin OUG nr. 63/2006, obligă în trei articole autorităţile publice locale să amenajeze drumuri pentru căruţe. Primul este art. 53, prin care autorităţile publice locale, cu autorizaţia administratorului drumului public şi cu avizul poliţiei rutiere, sunt obligate să ia măsuri pentru realizarea de amenajări rutiere destinate circulaţiei vehiculelor cu tracţiune animală.
Articolul 71 interzice accesul căruţelor pe drumurile naţionale şi în municipii, iar la alineatul 2 aminteşte autorităţilor locale că au obligaţia să amenajeze, cu acordul administratorului drumului public şi avizul poliţiei rutiere, drumuri laterale, căi de acces către aceste drumuri, precum şi locuri de traversare a drumurilor publice destinate circulaţiei animalelor şi căruţelor.
De asemenea, art. 128 prevede obligativitatea luării unor măsuri pentru amenajarea de trotuare şi drumuri laterale pentru circulaţia vehiculelor cu tracţiune animală dar şi pentru asigurarea spaţiului şi depozitării vehiculelor cu tracţiune animală, depistate circulând pe drumurile publice pe care le este interzis accesul.
Din păcate, toate aceste prevederi nu sunt respectate în multe dintre localităţile judeţului Suceava.
Măsurile minime de siguranţă pe care ar trebui să şi le ia căruţaşii
Pentru prevenirea implicării conducătorilor de vehicule cu tracţiune animală în evenimente rutiere, poliţiştii fac următoarele recomandări:
· să nu folosească segmentele de drum pe care accesul atelajelor hipo este interzis;
· să folosească în mod obligatoriu vestele reflectorizante şi elemente fluorescent –reflectorizante pe atelajele hipo;
· vehiculul cu tracţiune animală să fie condus pe acostament sau cât mai aproape de marginea din dreapta a părţii carosabile;
· să nu oprească sau să staţioneze pe partea carosabilă;
· să semnalizeze schimbarea direcţiei de mers cu braţul şi să se asigure la schimbarea direcţiei de mers;
să nu transporte persoane care stau în picioare.
( 5 sep 2016, 16:03:53