Contravaloarea produselor Hexi Pharma indisponibilizate de Spitalul de Urgenţă ”Sfântul Ioan cel Nou" Suceava în urma izbucnirii scandalului dezinfectanţilor diluaţi este imputată de Curtea de Conturi spitalului, pe motiv că au fost plătite ”produse care nu pot fi utilizate potrivit scopului pentru care au fost achiziţionate”, cu menţiunea că ”în situaţia în care produsele vor fi declarate neconforme pentru utilizare, s-au angajat cheltuieli fără bază legală şi s-au efectuat plăţi nelegale din fonduri bugetare”!
În luna mai a acestui an, în urma uriaşei presiuni publice declanşate după ce jurnalistul Cătălin Tolontan, de la Gazeta Sporturilor, a publicat o serie de articole în care afirma că dezinfectanţii Hexi Pharma sunt diluaţi şi de mai mult de 2.000 de ori faţă de formula înscrisă pe etichetă, provocând un scandal la nivel naţional, conducerea Spitalului de Urgenţă a luat decizia indisponibilizării produselor Hexi pe care le mai avea în stoc, până la clarificarea situaţiei. La câteva zile, Ministerul Sănătăţii a transmis o ”recomandare” tuturor spitalelor din ţară, de a nu mai utiliza aceste produse, iar procurorii DNA au început investigaţiile, cu recoltare de probe din aceste produse, în spitale din toate judeţele.
Testele de eficacitate efectuate de DSP în spitalul sucevean pentru produsele pe care le avea în stoc au ieşit conforme, iar managerul Vasile Rîmbu a spus încă de atunci că, în absenţa unor teste de concentraţie efectuate de un laborator autorizat, nu are baza legală pentru scoaterea produselor din uz, dar s-a conformat recomandării Ministerului Sănătăţii, la fel ca toate celelalte instituţii spitaliceşti.
Raportul Curţii de Conturi din data de 1 iulie a.c. are un capitol distinct pentru achiziţia de dezinfectanţi Hexi la Spitalul de Urgenţă Suceava, în care prezintă valoarea produselor cumpărate în anul 2015 – 286.588,8 lei şi în 2016 – 140.212,8 lei. Tot în raport se arată că în data de 29 aprilie a.c., spitalul a transmis către DSP Suceava 63 de teste pentru produsele antiseptice achiziţionate de la Hexi Pharma; rezultatele au fost comunicate spitalului în data de 4 mai a.c., dar ”aceste rezultate nu au putut fi interpretate de către auditorii publici externi în timpul misiunii de audit”. Ei au luat act, în schimb, de decizia Comitetului Director, din 9 mai, de păstrare în magazie a dezinfectanţilor care mai erau în stoc şi că spitalul a transmis firmei lista acestora şi numărul facturilor, pentru emiterea facturilor de stornare, în sumă totală de 71.962,40 lei.
”Plăţi necuvenite” pentru dezinfectanţi cumpăraţi de spital legal, înainte de izbucnirea scandalului
La data de 27 mai a.c., soldul de plată era de 4.968 lei, restul facturilor fiind achitate. ”Auditorii publici externi au constatat că până la finalizarea prezentei misiuni nu au fost emise de către SC Hexi Pharma C.O. SRL Bucureşti facturile de stornare pentru stocurile de dezinfectanţi indisponibilizate şi nu au fost luate măsuri pentru clarificarea situaţiei”, scrie în raport. Când redactau auditorii raportul, proprietarul firmei, Dan Condrea, era mort într-un accident rutier din data de 22 mai a.c., directorul general Flori Dinu era în arest, iar firma în insolvenţă.
Auditorii Curţii de Conturi care au verificat spitalul estimează valoarea ”abaterilor” constatate la 71.962,40 lei, din care 67.057,4 lei ”reprezintă plăţi necuvenite către SC Hexi Pharma C.O SRL Bucureşti pentru stocuri de materiale inutilizabile şi suma de 4.968 lei angajamente legale efectuate fără bază legală, în situaţia în care produsele din stoc vor fi declarate neconforme pentru utilizare”. Ca măsuri pentru înlăturarea abaterilor, auditorii publici externi recomandă ”verificarea în totalitate a operaţiunilor economico-financiare privind cheltuielile cu bunurile şi serviciile, în vederea stabilirii întinderii prejudiciului reprezentând plăţi nelegale aferente achiziţiilor de dezinfectanţi neconforme şi care nu pot fi utilizaţi”.
Inutil de precizat că la data efectuării achiziţiilor, în 2015 şi 2016, nu exista nici un indiciu care să prevadă imensul scandal al dezinfectanţilor diluaţi şi ”genocidului din spitale” care a zguduit întreg sistemul medical românesc.
Mai menţionăm că rezultatele oficiale ale primelor teste efectuate pe produsele Hexi Pharma, la cererea procurorilor Parchetului General, făcute publice în urmă cu două zile, de către procurorul general al României, arată că substanţa activă nu a fost diluată şi concentraţia dezinfectanţilor este în limita admisă de normele UE.