Reabilitarea Gării Iţcani, anunţată în mai multe rânduri şi de fiecare dată amânată, va începe totuşi în 2016. Asigurările au fost date de Radu Pipa, directorul Regionalei CFR Infrastructură Iaşi, care a făcut ieri o inspecţie în gară, pentru a pune la punct ultimele detalii pentru a se da startul lucrărilor. De altfel, pe hârtie, lucrările au început, ordinul fiind dat deja de câteva luni de zile.
Obiectivul constructorului care a câştigat licitaţia pentru 2016 este de a reabilita şi repara acoperişul peronului, aflat de ani de zile în pericol de prăbuşire şi susţinut cu bârne din lemn.
O sumă de 1.400.000 de lei este alocată pentru lucrările din acest an, dintr-un total de 9 milioane de lei, valoarea totală a investiţiei aprobate pentru acest obiectiv. Firma câştigătoare a licitaţiei este SC Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc. Cum ieri nici un muncitor nu se afla la lucru, am aflat că nu se poate încă interveni la acoperişul peronului deoarece a fost dispusă o expertiză a copertinei, care trebuie să stabilească soluţia tehnică optimă pentru a se interveni. Pentru că Gara Iţcani este monument istoric, acoperişul trebuie reabilitat, nu dat jos şi înlocuit cu altul nou. Expertiza trebuie să aducă răspunsuri la mai multe întrebări legate de integritatea stâlpilor din fontă, esenţa lemnului din care este construit acoperişul şi alte detalii de acest gen. Oficialii CFR spun că lucrările nu se vor mai amâna prea mult, iar la acoperiş se va lucra în mod cert în acest an. Rămâne de văzut acum dacă lucrurile vor sta aşa şi în realitate.
Până acum, firma care a câştigat licitaţia, SC Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc, a început lucrările la peron, care însă au fost abandonate. S-au mai făcut şi alte lucrări mărunte, care nu sunt vizibile.
CFR Infrastructură Iaşi agreează varianta sistării traficului feroviar la Iţcani, practic desfiinţarea staţiei, pe perioada lucrărilor, însă cei de la CFR Călători caută altă variantă pentru ca oamenii din Iţcani să aibă totuşi varianta de a lua trenul din zona gării.
În gară nu se mai intră efectiv de anul trecut, pentru că pur şi simplu tencuiala de pe tavan cădea în capul oamenilor. Casa de bilete şi Postul de Poliţie au fost mutate într-o anexă, iar la peron a mai rămas deschis un magazin. Tot în exterior ar urma să se amenajeze provizoriu şi o sală de aşteptare, probabil într-un container.
În mod normal, dacă se va lucra într-un ritm susţinut, lucrările ar putea fi finalizate în aproximativ doi ani. Nu putem însă să nu remarcăm că lucrările începute la peron din 2014 au rămas în faza de şantier până astăzi.
Gara din Iţcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Ultimele reparaţii capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli. După 1990 nu s-a mai făcut însă nimic.