Înghesuială la primele ore ale dimineţii în faţa Serviciului de Paşapoarte din Suceava, unde numărul de cereri a crescut mult în ultimele săptămâni. Spre deosebire de anii trecuţi, când vârful de cereri se resimţea cu precădere în timpul lunii august, numărul solicitărilor a crescut în această vară începând cu a doua jumătate a lunii iulie. Şeful Serviciului Paşapoarte, comisar-şef Angela Irimia, ne-a relatat despre noutăţile apărute în solicitarea cererilor de paşapoarte din această perioadă:
„Anul 2016 a adus modificări în ceea ce priveşte solicitările de paşapoarte în luna iulie, faţă de anii precedenţi. Principalul motiv ar fi faptul că acordarea concediilor celor care lucrează în străinătate se face începând cu a doua jumătate a lunii iulie, perioada fiind decalată cu cel puţin două săptămâni faţă de anii precedenţi. La Serviciul Paşapoarte din Suceava s-a observat în această perioadă a lunii iulie o afluenţă de solicitanţi stabiliţi în Marea Britanie şi Belgia, care s-au întors în ţară pentru concedii în această perioadă. Având în vedere conjunctura internaţională şi problemele care au apărut în Marea Britanie, pe reţelele de socializare au fost lansate tot felul de mesaje referitoare la faptul că cetăţenii români nu vor mai fi primiţi în această ţară fără paşaport. Ca atare, pe lângă solicitările de paşapoarte pentru copii, care reprezintă 75% dintre paşapoartele emise în această perioadă, a apărut şi problema adulţilor, care solicită paşapoarte pentru a călători sau munci în Marea Britanie. Chiar dacă nu s-a făcut nici o comunicare oficială în acest sens, românii totuşi consideră că e necesar să aibă un paşaport în buzunar când trec Canalul Mânecii.”
Dintr-o statistică comparativă cu aceeaşi perioadă a lunii iulie 2015, rezultă faptul că numărul paşapoartelor solicitate a crescut cu 1.221. Remarcabil este faptul că cei mai mulţi dintre cei care solicită paşaport apelează la soluţia unui paşaport electronic, ceea ce uşurează munca lucrătorilor de la Serviciul de Paşapoarte, întrucât termenul de valabilitate a unui astfel de paşaport este mult mai lung, de 3 ani la copiii de până la 12 ani şi de 5 ani, în loc de un an, la cei peste 12 ani şi adulţi. Din cauza afluxului mărit, în această a doua jumătate a lunii iulie programul de lucru la ghişeele de paşapoarte a fost prelungit până la ora 17.00.
Bonuri de ordine pentru programarea la intervale orare prestabilite
Mulţi solicitanţi de paşaport ajung în faţa Serviciului de Paşapoarte în timpul nopţii sau la primele ore ale dimineţii, în încercarea de a depune printre primii cererile de emitere a unui paşaport. La deschiderea programului, în jurul orei 7.00, solicitanţii de paşaport au întocmite liste de aşteptare care arată ordinea în care au sosit. Problema a fost rezolvată de lucrătorii instituţiei prin distribuirea de bonuri de ordine, care îi programează pe solicitanţi la intervale orare prestabilite, evitând astfel aglomeraţia la ghişee.
„Cele mai multe dintre solicitările pentru un paşaport sunt pentru copii, pentru că oriunde în lume minorii nu pot călători fără paşaport, cu excepţia Uniunii Europene, unde minorii peste 14 ani pot călători cu cartea de identitate. Numărul de cereri a crescut şi din cauza faptului că în perioada vacanţelor, agenţiile de turism prin care s-au făcut rezervări de bilete solicită paşapoarte cu valabilitate de minim 6 luni înainte de data călătoriei, în special pe Turcia şi pe Israel. Peste solicitările cetăţenilor veniţi din străinătate în această perioadă se suprapun şi situaţiile de urgenţă, de audienţe şi disperare, că plecarea este mâine, paşaportul este expirat şi au nevoie de un alt document”, ne-a declarat comisar-şef Angela Irimia.
Vârful numărului de solicitări, aşteptat pentru luna august
Serviciul de Paşapoarte Suceava activează în acest moment cu trei staţii de lucru, care preiau imagini şi documente pentru redactarea paşapoartelor. Una dintre acestea preia cererile celor care au făcut programări online pe site-ul Instituţiei Prefectului, cu un timp de aşteptare de 10 zile de la programare. Celelalte două staţii sunt pentru preluarea cererilor în regim de urgenţă, pentru cei veniţi în fiecare dimineaţă la sediul serviciului din strada Petru Rareş, în ordinea bonurilor. Programul de lucru se va schimba de la începutul lunii august, conform celor anunţate de comisarul-şef Angela Irimia: „În fiecare dimineaţă, începând cu 1 august, vor fi distribuite câte 220 de bonuri de ordine, cu intervalul orar când persoana să se prezinte pentru depunerea actelor. Bonurile vor fi împărţite în jurul orei 07.30, urmând ca de la ora 08.00, să intrăm efectiv la preluarea cererilor. De asemenea, având în vedere experienţa anilor trecuţi, în perioada 1-19 august vom avea un program de lucru prelungit, de la ora 08.00 la 19.00, organizat în două schimburi, pentru a putea prelua şi rezolva toate cererile.”
Se speră astfel ca vârful de sarcină în redactarea paşapoartelor să scadă în jurul datei de 20 august, revenindu-se la un ritm normal de 160-170 paşapoarte zilnic.