Viteză, roţi încinse, înălţimi ameţitoare, drift-uri spectaculoase, mult fum, peisaje superbe şi fete frumoase, sunt ingredientele de succes ale celei de-a treia etape a Campionatului Naţional de Drift din România, care a avut loc la Suceava, pe parcursul a două zile, sâmbătă şi duminică.
Fascinantul masiv muntos Rarău a fost locul de desfăşurare a unuia dintre cele mai spectaculoase evenimente auto din ţară, competiţia având loc pe o porţiune din drumul judeţean 175B Pojorâta - Rarău, drum situat la o altitudine de 1.550 de metri.
La a II-a ediţie a singurei etape de drift pe traseu montan din Campionatul Naţional de Drift din România, cea mai periculoasă, dar şi cea mai spectaculoasă, s-au înscris 28 de piloţi din România, Bulgaria şi Ungaria, care au concurat la două categorii - profesionişti şi debutanţi.
Printre aceştia se numără cei mai buni şi populari piloţi de drift din România: Călin Ciortan, suceveanul Răzvan Frăţianu, Sorin Ene, Marius Mitrache, Iulian Jumunga şi Bogdan Pădurariu, singurul drifter din Europa care concurează cu un automobil Audi Quattro.
Cea mai tânără femeie-pilot de drift din Europa a făcut senzaţie pe Rarău
O prezenţă remarcabilă în concurs a fost cea a echipei Bulgariei, formată din şapte membri, printre care curajosul Stefan Stefanov, care a uimit publicul cu intrările sale în forţă, urmate de fiecare dată de o perdea de fum şi pulbere de cauciuc ars, Krasmir Stefanov, unul dintre cei mai buni drifteri din zona Balcanilor, precum şi fiica acestuia, în vârstă de numai 15 ani, Kristalina Stefanova, cea mai tânără femeie-pilot de drift din Europa.
Frumoasa bulgăroaică care a participat la numai 15 ani în cea mai periculoasă etapă de drift din România s-a dovedit o prezenţă senzaţională, atât la volan, cât şi în afara maşinii, fiind admirată de toţi cei prezenţi pe munte, unii dintre ei veniţi de la sute şi sute de kilometri distanţă, doar pentru a urmări acest eveniment unic în ţară.
Kristalina pilotează o maşină de peste 600 de cai putere şi se descurcă extrem de bine la volanul maşinilor puternice, pasiune moştenită de la tatăl său, alături de care a fost prezentă în concurs.
Drift între prăpastii, parapete de beton şi pereţi de piatră
Prezenţa unora dintre cele mai frumoase maşini tunate din zona Balcanilor, a unor piloţi de renume, dar şi garanţia unui spectacol plin de adrenalină a făcut ca fiecare moment al antrenamentelor şi competiţiilor să fie urmărit de sute de spectatori, care au avut de parcurs pe jos o bună porţiune din TransRarău, pentru a ajunge la locul de desfăşurare a competiţiei.
În pauzele dintre demonstraţiile de drift, uneori mai spectaculoase decât cele din competiţie, spectatorii s-au putut delecta cu frumuseţea peisajelor.
Suceveanul Răzvan Frăţianu, campion naţional la drift, consideră runda de pe Rarău drept cea mai spectaculoasă etapă a sezonului: "Este o zonă în care nu ne mai permitem greşeli. Dacă ai greşit, ai plecat acasă cu maşina. Într-una dintre părţi este parapet, iar în cealaltă şanţ de beton", a spus experimentatul pilot, originar din Câmpulung Moldovenesc.
De altfel, nici nu aveai cum să nu simţi furnicături pe spate când te uitai în jos, în hăurile care se căscau de o parte şi de alta a drumului străjuit de parapete, ori la zidurile de beton sau piatră care delimitau traseul de drift.
Aerul tare, de munte, i-a făcut pe mulţi să se înfioare, mai ales că deşi era soare, la acea înălţime, temperatura, chiar şi în timpul zilei, a fost de maxim 15 grade Celsius.
Cei care nu au venit îmbrăcaţi corespunzător au suplimentat hainele cu câte o pătură sau cu ce au mai găsit, alţii s-au încălzit cu câte o tărie şi cu o farfurie de mâncare aburindă, luată din ceaunele în care fierbea molcom, la foc din lemne, o tocană cu bucăţi suculente din carne, ori balmoş, făcut cu caş de la stânele de pe Rarău.
Prima zi din etapa a 3-a a Campionatului Naţional de Drift din România, disciplină recunoscută oficial în 2016 de Federaţia Română de Automobilism Sportiv (FRAS), s-a încheiat cu calificarea lui Călin Ciortan pe primul loc la clasa Pro, urmat de Cătălin Trifan, Sorin Ene, Stefan Stefanov şi Răzvan Frăţianu, în vreme ce la debutanţi, pe primul loc s-a clasat frumoasa bulgăroaică, Kristalina Stefanova.
Drift-ul - un sport extrem, iniţial ilegal, devenit foarte popular
Driftul sau derapajul controlat pe şosele montane mai este cunoscut sub conceptul de "touge", un termen calchiat în limba engleză din termenul originar japonez "tōge", care se traduce prin pas sau trecătoare montană. Este vorba despre secţiuni de drum extrem de periculoase, chiar şi pentru traficul rutier obişnuit, din munţii Japoniei. De obicei, acolo drumul se îngustează, iar după parapetele de protecţie se cască râpe adânci.
Diferenţa faţă o întrecere obişnuită este că şoferii trebuie să conducă în derapaj controlat permanent, la viteze şi în unghiuri cât mai mari. Scopul celor doi sau chiar mai mulţi şoferi participanţi este nu de a se întrece reciproc, ci de a imita mişcările liderului şi de a rămâne la distanţe cât mai mici faţă de maşinile competitorilor.
Iniţial, aceste curse au fost ilegale, dar popularitatea în creştere a dus la legalizarea lor. Cursele "touge" au devenit extrem de populare în toată lumea, după ce au fost mediatizate prin filme precum "Fast&Furious" sau în jocuri video precum "Need for Speed". La nivel european se desfăşoară de zece ani "European Moutain Drift Championship - King of Touge". În România, campionatul naţional de drift se desfăşoară de 7 ani.