50 de oameni au murit în accidente rutiere de la începutul acestui an pe raza judeţului Suceava, care este, din păcate, primul pe lista judeţelor în care se înregistrează cei mai mulţi decedaţi pe şosele. Una din cauzele principale care au dus la această cifră îngrijorătoare este legată de accidentele mortale în care sunt implicaţi pietonii, bicicliştii şi mopediştii. O treime din cei care au murit în acest an în accidente erau din aceste categorii, ceea ce înseamnă enorm în raport cu ponderea lor ca participanţi la trafic.
Multe dintre aceste accidente pot fi catalogate ca stupide: pietoni care au intrat pur şi simplu în faţa unor maşini, biciclişti sau mopedişti care au căzut în şanţuri ori s-au izbit în autoturisme, intrând pe contrasens ori după ce nu s-au asigurat la intrarea pe un drum cu prioritate.
Analizele Serviciului Rutier Suceava arată că din cei 50 de morţi în accidente, 8 au fost pietoni care au traversat neregulamentar, 6 au fost mopedişti şi 3 biciclişti. Fără excepţie, accidentele au avut loc din cauza victimelor.
Comisarul-şef Sorin Ursachi, şeful Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava, a subliniat că aceste accidente, imposibil de prevenit, sunt o mare problemă şi o particularitate a judeţului Suceava:
„În cazul bicicliştilor de exemplu, în 2015, în a doua jumătate a anului, am avut o medie de 23 de accidente pe lună, ceea ce este enorm. Din păcate, de cele mai multe ori sunt ignorate regulile minime, deplasarea pe sensul corect de mers, asigurarea la schimbarea direcţiei ori echipamente reflectorizante la deplasarea pe timp de noapte. O altă mare problemă este cea a consumului de alcool, adesea victimele accidentelor de bicicletă sunt în stare de ebrietate”, a arătat Sorin Ursachi, care a făcut un apel la cei care se deplasează pe două roţi să respecte măcar regulile minime. În opinia sa, totul pleacă de la educaţia rutieră, care lipseşte cu desăvârşire la o parte dintre cei care se deplasează pe biciclete sau pe mopede. O dovadă în acest sens este şi că aproape zilnic se întocmesc dosare penale pe numele celor care conduc motoscutere fără a avea permis de conducere.
Cel mai adesea, cei care au fost răniţi sau au murit în accidente sunt din categoria celor care folosesc bicicleta sau mopedul în scop utilitar, de regulă în mediul rural, pentru a se deplasa dintr-un loc în altul.
După cum am arătat şi în ediţia de ieri a cotidianului nostru, statistic, al doilea semestru al anului a adus, atât în 2014 cât şi în 2015, un număr mult mai mare de accidente rutiere grave şi de persoane decedate în urma acestora. Creşterile au fost foarte mari, de la 45% şi până la peste 100%. Perioada critică este cea a lunilor iulie şi august.
Poliţiştii speră ca în acest an să nu mai înregistreze creşteri atât de mari ale numărului de accidente rutiere, iar pentru asta este nevoie de mai multă prudenţă din partea tuturor participanţilor la trafic.