Fostul Cartodrom din cartierul George Enescu din municipiul Suceava este locaţia aleasă de primarul Ion Lungu pentru prima parcare supraetajată din oraş. Lungu a declarat, ieri, în conferinţă de presă, că această investiţie este absolut necesară şi că va fi demarată, anul viitor, chiar dacă sunt câţiva locatari din zonă care s-au manifestat vehement împotrivă. ”Într-o democraţie minoritatea se supune majorităţii şi majoritatea vrea această parcare, aşa că o vom face”, a declarat primarul Ion Lungu.
Ideea parcărilor supraterane multietajate nu este nouă. De câţiva ani, Lungu vorbeşte despre necesitatea rezolvării problemei locurilor de parcare în municipiul Suceava, amplasamentele vehiculate fiind în spatele primăriei, parcarea Pieţei Mari, zona Cartodrom, zona Bistriţei pentru cartierul Obcini şi în zona Cuza Vodă II pentru cartierul Burdujeni.
Primarul nu a anunţat suprafaţa care este destinată noii parcări şi nici cât teren mai deţine la Cartodrom, unde în anul 1998 Consiliul Local de la acea vreme a dat 19.000 mp în folosinţă gratuită, pentru 99 de ani, Parohiei "Sfânta Vineri" pentru un cimitir. De asemenea, în zonă s-au construit şi foarte multe locuinţe, ceea ce aduce o presiune suplimentară pentru creşterea numărului de locuri de parcare.
În funcţie de soluţia tehnică aleasă şi numărul de etaje, costul unei parcări supraetajate este estimat între 1 şi 4 milioane de euro, iar durata de execuţie este între două luni şi doi ani (vezi video construcţie rapidă https://www.youtube.com/watch?v=3T7mbhMTLMw ). Sistemul este foarte simplu, tip lift.
Avantajele parcărilor supraterane
Fiind vorba de o parcare de cartier, destinată locatarilor din zonă, fiecare utilizator ar primi o cartelă magnetică destinată parcării autovehiculului în interior, de unde va fi preluat automat şi va fi poziţionat la etajul liber, unde va rămâne până la preluarea lui (https://www.youtube.com/watch?v=VwS1QwXqgpk.).
În mod evident, parcarea trebuie dotată şi cu generator propriu de curent pentru a rămâne funcţională şi în cazul unei avarii în reţeaua publică de alimentare cu energie electrică.
Marele avantaj al acestui sistem este că ocupă foarte puţin spaţiu la sol, încât poate fi amplasat cu succes şi între blocuri, în zone unde nu există loc pentru construcţii clasice. Faţă de parcarea la sol, prin construirea parcărilor multietajate creşte gradul de utilizare a terenului şi autovehiculele sunt protejate de intemperii şi de riscul de-a fi furate sau vandalizate.
Un model demn de luat în calcul este cel implementat de Primăria Oradea, care în perioada 2012-2014 a construit o parcare pe trei niveluri, cu 455 de locuri de parcare. Este vorba despre un întreg complex multifuncţional: pe o suprafaţă de 13.132,95 mp sunt amenajate 457 locuri de parcare, iar pe o suprafaţă de 1.009,35 mp sunt spaţii comerciale şi servicii. O treime din clădire are regimul de înălţime de demisol şi parter, 2 etaje şi terasă, iar două treimi din clădire au regim de înălţime de subsol+ parter+ 3 etaje şi terasă. Valoarea lucrărilor a fost de 16.739.984 lei fără TVA. În primele trei luni, accesul în parcare a fost gratuit, iar după aceea tarifele au fost mai mici decât la celelalte parcări din oraş şi diferenţiate între riverani şi utilizatorii ocazionali.
(14 iul 2016, 11:24:13