Cunoscutul colecţionar de Dacii 1300, suceveanul Dănuţ Crainiciuc, şi-a mai trecut în palmares o distincţie, cea mai importantă de până acum. Este vorba de locul I la Concursul de Eleganţă Sinaia 2016, desfăşurat sub înaltul patronaj al Casei Regale a României. La evenimentul retro ajuns la ediţia cu numărul 6 au fost selectate 36 de automobile, din patru ţări: România, Bulgaria, Ungaria şi Republica Moldova.
Suceveanul a câştigat locul I la Grupa „Fabricat în România”, destinată automobilelor autohtone.
Cea mai veche Dacia 1300, a doua din istoria modelului
După cum au arătat organizatorii, au fost selectate cele mai reprezentative automobile, pe categorii, iar unul dintre ele a fost „Fabricat în România”. Dintr-un număr de 10-12 Dacii 1100 şi 1300, din cele aflate în starea cea mai bună care există în România, atestate ca vehicule istorice, au fost alese trei: două Dacii 1300 şi o Dacia 1100. Printre ele şi Dacia 1300 din 1969, primul an în care a fost fabricat modelul, cu seria de şasiu 00002, proprietatea lui Dănuţ Crainiciuc. Cum maşina cu seria 00001 a fost din păcate pierdută acum mulţi ani, fiind casată la un centru de fier vechi, Dacia lui Dănuţ Crainiciuc este cea mai veche care mai există. Pe lângă valoarea dată de seria pe care o are, Dacia 1300 a suceveanului are ca principal atu restaurarea impecabilă, până la ultimul detaliu. Acest aspect a fost remarcat şi la concursul de eleganţă de înaltă ţinută de la Sinaia, care a fost concentrat în faţa CasteluluiPeleş.
O recunoaştere a valorii la nivelul cel mai înalt
Pentru Dănuţ Crainiciuc acest premiu nu se compară cu altele obţinute până acum. Argumentele sunt multe: evenimentul a fost organizat de Federaţia Internaţională de Vehicule Istorice (FIVA), iar juriul a fost unul de înaltă calitate.
Dănuţ Crainiciuc a declarat: “Este o mare onoare în primul rând pentru că am fost selectat să particip la acest eveniment, iar locul I la categoria mea nu face decât să recunoască faptul că deţin cea mai valoroasă Dacia 1300 care mai există. Maşina a fost analizată în detaliu în jur de 50 de minute şi pot să spun, fără falsă modestie, că am ajuns la nivelul maxim de performanţă”.
Speră la sprijin şi din partea autorităţilor locale sucevene
Suceveanul nu a ascuns că speră în viitor la o susţinere şi din partea autorităţilor locale din Suceava, în condiţiile în care reprezintă Suceava la evenimentele retro la cel mai înalt nivel şi deţine cele mai valoroase Dacii 1300 (maşina simbol a românului).
„Dedic acest premiu familiei, ei mă susţin cel mai mult, şi prietenilor adevăraţi, care au fost şi sunt alături de mine”, a mai spus Dănuţ Crainiciuc.
Povestea celei mai vechi Dacii 1300 păstrate în România
Dacia 1300 cu numărul 2 din istoria fabricării acestui model reprezintă maximum pentru un colecţionar de Dacii 1300.
Istoria maşinii, din primii săi ani, nu este foarte clară, ne-a povestit Dănuţ Crainiciuc.
“Nu ştim absolut nimic despre soarta maşinii din primii doi ani, din 1969 până în 1971. Practic, oficial nu apare nici un posesor. A avut apoi alţi doi proprietari, până când a ajuns la un pasionat, de la care am achiziţionat-o eu, pentru a începe un lung proces de restaurare până la cel mai mic detaliu. În condiţiile în care prima maşină a fost dată la casat, deţin cea mai veche Dacia 1300 care mai există, dar şi cel mai vechi model de Renault 12”, ne-a povestit suceveanul.
Dacia 1300 a fost fabricată după modelul Renault 12, cele două fiind practic maşini identice. Renault 12 a fost fabricat tot din 1969, imediat ce au fost scoase pe piaţă primele maşini Dacia 1300.
Cum primele maşini Dacia 1300 au fost destinate unor nume importante din nomenclatura comunistă, foarte probabil şi al doilea autoturism din istoria modelului a trecut măcar pe la un lider important din acea perioadă.