Aleşii locali care lipsesc nemotivat de la şedinţele de constituire a consiliilor locale, care pot fi convocate de trei ori prin ordin al prefectului, îşi pierd mandatul, după ultima convocare. De asemenea, în cazul în care constituirea CL este blocată de trei ori la rând din motive care depăşesc cadrul legal, prefectul începe o anchetă administrativă care se poate finaliza şi cu plângeri penale pentru abuz. Două dintre localităţile în care consiliile locale nu s-au putut constitui sunt Şcheia şi Moara. La Şcheia, au lipsit în bloc nouă din cei 10 consilieri ai PNL şi primarul ales Vasile Andriciuc, fără nici o motivare. Responsabilul cu Organizaţia PNL Şcheia, deputatul Radu Surugiu, ne-a declarat, ieri, că nu ştie de ce au recurs colegii săi de partid la această acţiune şi şi-a exprimat convingerea că la următoarea şedinţă asta nu se va mai repeta. ”Nu a fost o decizie a PNL, este o situaţie pe care n-am prevăzut-o şi pentru care nu am nici o explicaţie. Sper că se va reuşi constituirea consiliului local la a doua convocare. Chiar am convingerea că luni se vor mobiliza şi se va constitui CL”, a declarat Surugiu.
Legea nr. 215/2001 este clară în ceea ce priveşte procedura de constituire. Constituirea consiliilor locale se face, conform art. 31, în termen de 20 de zile de la data desfăşurării alegerilor. Convocarea consilierilor declaraţi aleşi, pentru şedinţa de constituire, se face de către prefect. Şedinţa este legal constituită dacă participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor aleşi. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate şedinţa se va organiza, în aceleaşi condiţii, peste 3 zile, la convocarea prefectului. Dacă nici la a doua convocare reuniunea nu este legal constituită, se va proceda la o nouă convocare, de către prefect, peste alte 3 zile, în aceleaşi condiţii. În situaţia în care consiliul local nu se poate reuni nici la ultima convocare ”datorită absenţei, fără motive temeinice”, a consilierilor, prefectul va declara vacante, prin ordin, locurile consilierilor aleşi care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocări anterioare, dacă aceştia nu pot fi înlocuiţi de supleanţii înscrişi pe listele de candidaţi respective, organizându-se alegeri pentru completare, în termen de 30 de zile, în condiţiile legii privind alegerile locale.
Ordinul prefectului prin care se declară vacante locurile consilierilor care au lipsit nemotivat poate fi atacat de cei în cauză la instanţa de contencios administrativ în termen de 5 zile de la comunicare. Hotărârea instanţei este definitivă şi irevocabilă. Absenţa consilierilor de la şedinţa de constituire este considerată motivată dacă se face dovada că aceasta a intervenit din cauza unei boli care a necesitat spitalizare sau a făcut imposibilă prezenţa acestora, a unei deplasări în străinătate în interes de serviciu sau a unor evenimente de forţă majoră.
Un mandat de ales local poate fi invalidat doar în condiţiile legii
La Moara, situaţia este şi mai ciudată. Cei şase aleşi locali PSD şi cel de la ALDE au refuzat să voteze pentru validarea unui consilier PNL, din cei şapte. Majoritatea în CL Moara ar fi deţinută de PNL şi UNPR, care are un mandat de consilier. PSD şi ALDE nu au votat pentru validare, deşi Comisia de validare constituită conform legii nu a ridicat nici o obiecţie.
Aceeaşi lege, 215/2001, precizează şi procedura de validare, la art. 32. Astfel, la alineatul (2) se arată că pentru validarea mandatelor, consiliile locale aleg prin vot deschis, dintre membrii lor, pe întreaga durată a mandatului, o comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri. În continuare, alineatul (3) spune: comisia de validare examinează legalitatea alegerii fiecărui consilier şi propune consiliului local validarea sau invalidarea mandatelor. La alineatul următor, (4), conform legii, comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier numai în cazul în care se constată încălcarea condiţiilor de eligibilitate sau dacă alegerea consilierului s-a făcut prin fraudă electorală, constatată în condiţiile legii privind alegerile locale.
Ultimul alineat, (5), care nu poate fi scos din contextul procedurii de validare, arată că validarea sau invalidarea mandatelor se face, în ordine alfabetică, cu votul deschis al majorităţii consilierilor prezenţi la şedinţă. Persoana al cărei mandat este supus validării sau invalidării nu participă la vot.
Invalidarea mandatului unui ales local nu poate fi o decizie arbitrară; condiţiile în care acest lucru se poate realiza sunt stipulate în mod explicit în lege.