Maşină ieftină şi subiect de bancuri mai mult sau mai puţin răutăcioase în trecut, Trabantul a ajuns astăzi un automobil de colecţie, care atrage privirile şi aparatele de fotografiat ca un magnet. Atunci când se adună mai multe Trabanturi la un loc se ajunge deja la un adevărat spectacol de imagine.
Maşini cochete, care mai de care mai colorate, câteva decapotabile, cu tapiţerii noi şi sisteme audio performanțe, dar cu motoarele şi caroseriile originale, s-au adunat din toată ţara, în weekend, la Gura Humorului.
Întâlnirea Naţională a Trabantiştilor a adunat la paradă 51 de maşini, majoritatea Trabanturi, alături de câteva Wartburguri şi un Barkas, toate maşini fabricate de producătorul german IFA.
Două ore de şedinţe foto în centrul oraşului Gura Humorului
Pasionaţii s-au adunat, de vineri, la Pensiunea Bogdăneasa, unde a fost locul de campare al „trabantiştilor” veniţi din toate colţurile ţării. După un program stabilit cu Poliţia Rutieră, coloana de maşini a plecat sâmbătă, la ora 11.00, spre Gura Humorului. Inconfundabilul miros emanat din sistemul de evacuare al Trabantului a învăluit pentru câteva minute oraşul, iar mai toate lumea s-a oprit măcar pentru câteva secunde pentru a admira maşinile.
La Gura Humorului, Trabanturile şi suratele lor au fost expuse timp de două ore în parcarea de peste drum de primărie, în faţa catedralei. Au urmat două ore de şedinţe foto cu maşinile.
Un sucevean a mers la paradă cu nouă maşini
Cele mai multe maşini expuse au fost ale suceveanului Viorel Romaniuc, care şi-a umplut curtea locuinţei din Burdujeni cu şapte Trabanturi, patru Wartburguri şi un Barkas. El a mers la Gura Humorului cu nouă maşini, cea mai grea problemă fiind legată de găsirea şoferilor:
“Am adus la expoziţie câte un model din fiecare maşină, patru din gama Wartburburg, patru din gama Trabant şi un Barkas. Am găsit foşti trabantişti care din diferite motive nu mai au maşinile şi au acceptat cu plăcere să le conducă la paradă. E greu să dai un Trabant la cineva care nu a mai condus o astfel de maşină, dar până la urmă ne-am descurcat onorabil”, ne-a declarat Viorel Romaniuc.
Un model rar de Trabant, din 1964, şi povestea lui
Una dintre cele mai valoroase maşini ale suceveanului este un Trabant 600, primul model al Trabantului, destul de diferit de modelele care au urmat:
Suceveanul a găsit maşina anul trecut, într-o stare nu tocmai bună:
“L-am achiziţionat anul trecut, l-am adus de la Prahova, sunt al treilea proprietar. A fost mai întâi al unui bucureştean, care l-a cumpărat în 1964. El l-a vândut în 1967 cetăţeanului din Prahova. Am găsit contractul de vânzare-cumpărare dintre cei doi şi am remarcat că pe atunci în contract se specifica faptul că maşina a fost cumpărată în condiţiile văzut-plăcut. Aşa şi eu l-am văzut şi l-am plăcut, deşi nu era nici pe departe ca în 1967. Maşina era deteriorată”, a povestit Viorel Romaniuc.
Trabantul cu motor de VW
Fiind vorba de o întâlnire naţională, la Gura Humorului s-au adunat pasionaţi din toată România.
Teleky Endre, din Odorheiu Secuiesc, a venit la paradă cu un Trabant vopsit în trei culori.
„Este un hobby, maşina se foloseşte doar la întâlniri. Maşina mea e ultimul model de Trabant, fabricat în 1990, după unificarea Germaniei. Germania Democrată a dat caroseria, iar cei din RFG au dat motorul. Acesta nu e un Trabant clasic, e un Trabant cu motor cu licenţă de VW”, ne-a relatat proprietarul povestea Trabantului cu motor de VW, în forma sa originală.
Trabantul acoperit de un „dulap”
Horea Costea, un pasionat mai tânăr de Trabant, a venit la Gura Humorului de la Cluj-Napoca, cu un superb Trabant vişiniu. El se remarca prin faptul că avea un „dulap” pe Trabant.
„Sunt prima dată aici, sunt super încântat că sunt atâţia pasionaţi pe lângă mine. Am cumpărat maşina acum trei ani, în stare mult mai proastă decât este acum. Am început să investesc, am ales culoarea vişinie văzând că la noi nu mai este vreun Trabant de colecţie pe această culoare. Dulapul de sus e un cort făcut după planul original german, am găsit undeva planul şi l-am făcut la dimensiunile originale”, a povestit Horea Costea, făcând referire la faptul că în trecut, în Germania, cortul fabricat exclusiv pentru Trabant era văzut frecvent pe maşini, depăşind uşor cupola acestora.
Un Wartburg din 1961, salvat de un sucevean de la programul „Rabla” şi adus în stare impecabilă
Una din maşinile care a atras cele mai multe priviri a fost un superb Wartburg vopsit alb-albastru, model vechi, fabricat în 1961. Proprietar este un bărbat din Ipoteşti, Nelu Bîrîiac. Bărbatul a salvat acum 11 ani maşina de la dezmembrări:
“Proprietarul a vrut să dea maşina la programul Rabla, aveam un prieten care lucra la acel centru şi ştia că sunt interesat, aşa că m-a pus în legătură cu proprietarul. Am făcut acte de vânzare-cumpărare, i-am dat omului diferenţa de bani pentru programul Rabla şi am salvat maşina de la distrugere”, ne-a povestit bărbatul.
Suceveanul a ţinut mulţi ani maşina în garaj, iar recent, ajutat şi de Viorel Romaniuc, s-a apucat de restaurarea ei. Între timp a şi atestat-o ca vehicul istoric.
„Zilele trecute mi-a oferit cineva pe ea, pe nevăzute, 4.500 de euro, dar i-am spus că nu este de vânzare. Băiatul meu lucrează în Anglia şi este mai pasionat ca mine şi mi-a zis să nu o vând sub nici o formă. Cred şi sper că această maşină va rămâne pentru totdeauna în familie, din generaţie în generaţie”.
Wartburgul model 312 este o maşină rară. În România ar mai fi păstrate patru-cinci maşini. Automobilul clasic al suceveanului are schimbată vopseaua şi tapiţeria actualizată, în rest fiind original.
Trabantiştii au îmbinat pasiunea pentru maşini şi parada cu turismul
După parada din Gura Humorului maşinile s-au îndreptat spre Pensiunea Voroneţ, iar apoi spre baza pârtiei Şoimul, pentru ca oaspeţii din ţară să facă o plimbare cu telescaunul. Întâlnirea Trabantiştilor a continuat până duminică. Aceste întâlniri au şi scop turistic, oaspeţii din ţară vizitând mai multe obiective turistice din Bucovina.