Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Suceava a demarat, din 10 mai, o campanie de recrutare de voluntari, din rândul civililor, care să facă ore de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă şi la care să se poată apela în caz de nevoie. Proiectul „Salvator din Pasiune” se derulează până pe 29 iulie şi este structurat în trei etape ce presupun recrutarea şi înscrierea candidaţilor, analizarea dosarelor şi încheierea contractelor de voluntariat.
Sucevenii care vor să devină pompieri voluntari trebuie să aibă între 16 şi 65 de ani, să fie apţi în urma unei examinări medicale, să nu fi fost condamnaţi pentru săvârşirea unei infracţiuni cu intenţie şi să nu fi pierdut anterior calitatea de voluntar în cadrul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă.
Detalii suplimentare legate de activitatea de voluntariat pot fi obţinute pe site-ul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” al judeţului Suceava - www.pompierisv.ro sau pe cel al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă - www.igsu.ro.
Cei interesaţi să devină voluntari ISU vor fi încadraţi pe categorii, de la nivelul I la nivelul IV. Cei mai avansaţi vor fi voluntarii de la nivelul IV. În baza acestei clasificări se va putea apela şi la voluntari, în funcţie de fiecare situaţie de urgenţă în parte. De exemplu, un voluntar de nivel I sau II nu va putea interveni la probleme majore, legate de incendii sau calamităţi. Voluntarii de nivel III şi IV vor fi incluşi în categoria avansaţi.
Voluntar IV, de exemplu, este clasa de competenţă care se acordă voluntarilor ce dispun de contract de voluntariat de cel puţin trei ani, echivalentul a 720 de ore de voluntariat, şi au absolvit cursul de prim ajutor calificat, cu competenţe extinse.
Voluntar I este clasa de competenţă cu care se încadrează voluntarii cu vârsta de peste 16 ani şi cărora li se va asigura participarea la cursurile de prim ajutor de bază (fără echipamente medicale) şi care nu vor putea lua parte la activităţi ce ar putea pune în pericol viaţa sau integritatea corporală a acestora.
Voluntarii ar fi foarte utili în caz de situaţii de urgenţă care presupun forţe numeroase
Acest model de voluntariat este o noutate absolută pentru Suceava şi pentru România, însă în alte ţări este deja bine implementat. Dacă proiectul va avea succes, ISU Suceava va avea o bază de date cu aceşti voluntari şi va avea un grafic legat de orele şi zilele în care vor fi disponibili în cazul în care este nevoie de ei. În principiu, la grupele de voluntari se va apela în situaţii de urgenţă majore. Nu este vorba neapărat de cele de risc, din „prima linie”, ci de cele care presupun forţe numeroase. De exemplu, intervenţii de îndepărtate a dezastrului lăsat în urmă după incendii de pădure ori după inundaţii.
Important: Voluntarii instruiţi vor putea da ajutor de urgenţă la orice oră
Plutonierul adjutant Alin Găleată, purtătorul de cuvânt al ISU Suceava, a subliniat importanţa faptului că aceşti voluntari instruiţi, cu ore de pregătire, vor fi în măsură să dea un prim ajutor autorizat la orice oră, în viaţa de zi cu zi.
Activitatea va fi pur voluntară, fără retribuire. Rămâne de văzut care va fi impactul acestui demers şi câţi suceveni se vor interesa de proiectul „Salvator din Pasiune”.
ISU Suceava speră să recruteze, în această primă etapă, măcar 30-40 de voluntari pe care să se poată baza.