Suceveanul Dănuţ Crainiciuc a făcut senzaţie, la finele săptămânii trecute, la Braşov, la Întâlnirea Naţională Dacia Clasic 2016, unde a lansat autoturismul Dacia 1300 cu numărul 2 din istoria fabricării acestui model. Maşina, la a cărei restaurare suceveanul a muncit timp de mai mulţi ani, reprezintă maximum pentru un colecţionar de Dacii 1300, automobilul simbol al românului, în condiţiile în care, din datele existente până acum la Retro Mobil Club România, primul autoturism Dacia 1300 scos din uzină a fost casat prin programul „Rabla”.
Maşina a fost evaluată şi atestată ca a doua Dacie 1300 din istoria modelului
Sâmbătă, de la ora 10.00, colecţionari de automobile Dacia, modelele 1100 şi 1300, în mai multe variantele ale acestora, s-au adunat în Piaţa Sfatului din Braşov, unde şi-au expus maşinile în faţa publicului pasionat, dar şi a braşovenilor care serbau zilele oraşului în zona centrală a municipiului.
Fără îndoială, maşina vedetă a fost Dacia 1300 cu care a venit, de la Suceava, Dănuţ Crainiciuc. Autoturismul Dacia 1300 din 1969, primul an în care a fost fabricat modelul, cu seria de şasiu 00002.
Pasionaţii colecţionari din toată ţara s-au adunat imediat în jurul maşinii pentru a vedea „minunea” şi a se convinge că este într-adevăr a doua Dacie 1300 din istoria modelului.
Aglomeraţia din jurul maşinii nu s-a risipit pe tot parcursul expoziţiei.
Maşina a fost evaluată deja de Retro Mobil Club România, care a confirmat, prin atestatul de vehicul istoric emis, că autoturismul Dacia 1300 de culoare gri cu numărul de înmatriculare SV-02-UAP, aflat în proprietatea lui Crainiciuc, este fabricat în 1969 şi are seria de şasiu 00002.
O istorie care se vrea descoperită: pe la ce nume mari din “epoca de aur” a trecut această maşină?
Istoria maşinii, din primii săi ani, nu este foarte clară, ne-a povestit Dănuţ Crainiciuc.
“Nu ştim absolut nimic despre soarta maşinii din primii doi ani, din 1969 până în 1971. Practic, oficial nu apare nici un posesor. A avut apoi alţi doi proprietari, până când a ajuns la un pasionat, de la care am achiziţionat-o eu, pentru a începe un lung proces de restaurare până la cel mai mic detaliu. În condiţiile în care prima maşină a fost dată la casat, deţin cea mai veche Dacia 1300 care mai există, dar şi cel mai vechi model de Renault 12”, ne-a povestit suceveanul. Dacia 1300 a fost fabricată după modelul Renault 12, cele două fiind practic maşini identice. Renault 12 a fost fabricat tot din 1969, imediat ce au fost scoase pe piaţă primele maşini Dacia 1300.
Cum primele maşini Dacia 1300 au fost destinate unor nume importante din nomenclatura comunistă, foarte probabil şi al doilea autoturism din istoria modelului a trecut măcar pe la un lider important din acea perioadă.
Suceveanul spune că unele informaţii duc spre probabilitatea ca maşina să-i fi aparţinut la început fostului prim-ministru al României Ion Gheorghe Maurer. Cum nu există certitudini, aceasta este doar o variantă care urmează a fi confirmată sau infirmată.
Cât valorează această maşină?
Cert este că autoturismul Dacia 1300 are o valoare foarte mare, atât din punct de vedere istoric şi sentimental, cât şi din punct de vedere al valorii de piaţă. Crainiciuc nu a dorit să avanseze un preţ al acestei maşini, deoarece, spune el, autoturismul nu este de vânzare. Locul acestei maşini ar trebuie să fie mai degrabă într-un muzeu ori în patrimoniul uzinei Dacia.
Un preot din Rădăuţi, al doilea reprezentant al Sucevei la întâlnirea de la Braşov
Suceava a mai fost reprezentată la Întâlnirea Naţională Dacia Clasic 2016 de un rădăuţean, Iustin Calancea. Bărbatul, care este preot, este şi el un îndrăgostit de Dacia 1300. În copilărie, părinţii săi s-au folosit zi de zi de această maşină simbol al românului, iar mai târziu Iustin Calancea şi-a spus că trebuie să salveze o astfel de maşină. Acesta s-a deplasat la Braşov cu un autoturism Dacia 1300 de culoare galbenă, fabricat în 1976. Maşina a fost restaurată, în mare parte chiar de Iustin Calancea, şi deţine şi ea certificat de vehicul istoric.
Numărul de colecţionari de Dacii 1300 atestate ca vehicule istorice din Suceava este mai mare, însă din varii motive doar cei doi suceveni au putut fi prezenţi la evenimentul din acest an.