Memoriul ajuns pe masa ministrului Transporturilor după întâlnirea de la finele lunii trecute de la Mănăstirea Putna, în cadrul căreia şefii de la CFR, primarii din zonă şi stareţul Mănăstirii Putna s-au pus de acord cu privire la necesitarea reluării traficului feroviar pe ruta Dorneşti-Putna, a stârnit interes la nivel ministerial. Şeful Regionalei CFR Călători Iaşi, Constantin Axinia, ne-a declarat ieri că, în urma trimiterii memoriului, Ministerul Transporturilor a revenit cu două hârtii oficiale prin care a solicitat o evaluare a costurilor privind investiţiile minime necesare pentru reluarea traficului, respectiv o estimare a valorilor de trafic la care se poate ajunge pe această linie.
Constantin Axinia a arătat că în mod clar există interes pentru redeschiderea acestei căi ferate şi s-a arătat optimist cu privire la concretizarea acestei iniţiative din vara acestui an.
Trenurile nu mai ajung la Putna din februarie 2012. Atunci, într-o perioadă în care CFR a renunţat la multe linii secundare, în cadrul unui program de eficientizare, s-a decis şi suspendarea trenurilor de pe această linie. Principalele motive au fost legate de timpii prea mari de parcurs, din cauza stării foarte proaste a liniei, ceea ce a dus la scăderea numărului de călători.
Radu Pipa, directorul de la CFR Infrastructură Iaşi, a precizat că în urma analizelor făcute rezultă că ar fi necesară suma de 1.400.000 de lei pentru lucrări minime la linie, iar alţi 1.100.000 de lei, pentru lucrări la instalaţii. Dacă Ministerul Transporturilor aprobă aceste investiţii, CFR Infrastructură se va apuca imediat de treabă. Lucrările cele mai importante ar consta în înlocuirea a 6.500 de traverse din lemn.
Trenurile de călători circulă din 2012 doar de la Suceava la Dorneşti. De la Dorneşti la Putna mai sunt 39 de kilometri de cale ferată. Deşi veche şi în stare proastă, linia s-a păstrat în totalitate.
Consiliul Judeţean Suceava a ignorat întâlnirea de la Putna şi nici nu a dat vreun semn de sprijin pentru proiect
Stareţul Mănăstirii Putna, Melchisedec Velnic, este unul dintre cei mai importanţi susţinători ai redeschiderii traficului feroviar, subliniind că pelerinii întreabă zilnic de trenul de Putna. El a venit şi cu o propunere de sprijin concret pentru CFR: biletul de tren să fie bilet de intrare şi să acopere şi taxa foto la mănăstire.
Constantin Axinia, şeful Regionalei CFR Iaşi, a remarcat că primarii din localităţile tranzitate de linie şi directori de şcoli au semnat memoriul transmis la Ministerul Transporturilor şi că singura invitaţie la întâlnirea de la Putna care nu a fost onorată a fost adresată conducerii Consiliului Judeţean Suceava. Deşi a existat o confirmare verbală de participare, nici unul din cei doi vicepreşedinţi ai Consiliului Judeţean nu a fost prezent la întâlnire, în condiţiile în care preşedintele Cătălin Nechifor era în concediu medical. Nici ulterior întâlnirii de la Putna, Consiliul Judeţean Suceava nu a dat vreun semnal că vrea să sprijine iniţiativa redeschiderii traficului de călători spre Mănăstirea Putna.