Mara Croitoru, elevă în cadrul Colegiului Naţional „Petru Rareş” Suceava, şi-a adjudecat prima poziţie a podiumului Concursului Internaţional de dezbateri între licee, de la Bratislava, Slovacia. Cea de-a VI-a ediţie a competiţiei a avut loc în perioada 31 martie – 4 aprilie, reunind tineri competitori din aproximativ 30 de state ale lumii.
Suceveanca Mara Croitoru a făcut parte din echipa naţională de dezbateri academice care a reprezentat România la acest concurs, echipă care a reuşit, pentru al treilea an consecutiv, să aducă trofeul competiţiei în ţară.
Din lotul câştigător de la Bratislava mai fac parte trei elevi din Bucureşti, unul din Ploieşti şi unul din Caracal, aceştia fiind îndrumaţi de Şerban Pitic.
Mara Croitoru este elevă în clasa a XI-a, fiind îndrumată şi pregătită în domeniul dezbaterilor, încă din clasa a IX-a, de prof. Ileana Boteanu, de la Colegiul „Petru Rareş.
„Mara este o adolescentă extrem de ambiţioasă. Deşi a intrat într-o clasă de elită, de matematică – informatică intensiv, de unde se recrutează cei mai buni olimpici la matematică, informatică sau fizică, Mara şi-a canalizat atenţia spre dezbaterile academice. În clasa a IX-a am cooptat-o în clubul de dezbateri al liceului, a prins gust de logică şi argumentare, şi de atunci a făcut o figură extraordinară în multe competiţii”, a mărturisit prof. Elena Boteanu.
Cât despre selecţia în lotul naţional, Ileana Boteanu a povestit că iniţial, în urma analizării CV-ului Marei, a unei scrisori de intenţie şi a unui discurs filmat, Comunitatea de Dezbateri Academice din România a selectat-o pe elevă în lotul naţional lărgit, şi ulterior, după încă un baraj, în lotul restrâns.
Referitor la competiţiile de acest gen, Ileana Boteanu a menţionat că acestea vizează promovarea cetăţeniei active şi formarea tinerilor cu spirit critic dezvoltat, comunicare eficientă, mentalitate integrată.
Conceptul de „debate” sau dezbaterea academică presupune otemă de discuţie, echipe, pro şi contra, şi un arbitru care decide care parte a fost mai convingătoare. Membrii echipelor trebuie să pună în valoare argumente diferite, pro și contra, pentru ambele fațete ale unor chestiuni asupra cărora oamenii, deși bine intenționați, pot fi în dezacord. Prin urmare, ei trebuie să aducă argumente prin care să-și demonstreze punctul de vedere. Dar asta nu se întâmplă oricum, ci după anumite reguli, în funcție de care se pot distinge mai multe formate de dezbatere.
Moţiuni provocatoare şi de actualitate
La concursul de la Bratislava, temele („moțiuni” în limbajul dezbaterilor) au fost provocatoare și de actualitate. Competitorii au avut cinci sesiuni de dezbateri, dintre care una pregătită de acasă.
„Moţiunea pe care am pregătit-o înainte de concurs s-a referit la condiţiile în care cei din Vest ar trebui sau nu să impună anumite sancţiuni Arabiei Saudite în contextul evenimentelor recente. În concurs am primit alte patru moţiuni, pentru pregătirea cărora am avut o oră la dispoziţie”, povesteşte Mara Croitoru.
Dezbaterile au fost în limba engleză.