În virtutea responsabilităţii pe care o am faţă de minoritatea ucraineană din această ţară, pe care, începând din anul 2012, o reprezint în Parlamentul României, doresc să trag un semnal de alarmă asupra modului în care, fără o minimă verificare a temeiului legal al persoanelor care se erijează în actuala conducere a Uniunii Ucrainenilor din România (UUR), Departamentul pentru Relaţii Interetnice a aprobat, în baza semnăturii aşa-zisului Preşedinte al UUR, domnul Petreţchi Nicolae Miroslav, deschiderea bugetară pentru lunile noiembrie şi decembrie 2015, ceea ce a făcut ca domnia sa să administreze, deşi nu avea acest drept, sumele destinate întregii minorităţi ucrainene, după bunul plac.
Mai exact, la solicitarea domnului Petreţchi Nicolae Miroslav, şi prin înşelăciunea săvârşită de domnia sa, Departamentul pentru Relaţii Interetnice a aprobat şi virat către Uniunea Ucrainenilor din România suma de 2.272.400 lei pentru luna noiembrie şi, respectiv, suma de 4.051.740 lei pentru luna decembrie.
Conducerea Departamentului pentru Relaţii Interetnice a alocat finanţarea, în urma solicitării primite, ignorând două aspecte esenţiale, şi anume: 1. rezultatul alegerilor organizate la cel de-al VII-lea Congres al Uniunii Ucrainenilor din România, de la Sighetu Marmaţiei, în perioada 30-31 octombrie 2015, nu a fost validat de Comisia de validare a UUR, care a constatat încălcarea flagrantă şi repetată a Statutului Uniunii, şi 2. conducerea UUR, în formula rezultată la Congresul de la Sighetu Marmaţiei, nu este înregistrată în Registrul Special al Asociaţiilor şi Fundaţiilor al Judecătoriei Sectorului 1.
În plus, conform certificatului din Registrul Special al Asociaţiilor şi Fundaţiilor, eliberat de Judecătoria Sectorului 1, la data de 9 martie 2015, organele legal alese care pot să reprezinte interesele Uniunii Ucrainenilor din România sunt cele stabilite prin decizia 2656/R/17.10.2012, şi nicidecum cele rezultate în urma Congresului din 2015. Astfel, rezultă clar că domnul Petreţchi nu a avut nici o calitate pentru a solicita finanţarea pentru minoritatea ucraineană.
În aceste condiţii, prin neglijenţa Departamentului pentru Relaţii Interetnice, care nu a verificat dacă noile organe de conducere ale Uniunii sunt validate de instanţa de judecată şi deci, dacă au un fundament legal, domnul Petreţchi Nicolae Miroslav împreună cu un grup restrâns de cetăţeni români de etnie ucraineană a ajuns să utilizeze, fără nici un drept, fonduri de la bugetul de stat de peste 6.300.000 lei, sume destinate, de altfel, întregii comunităţi de ucraineni din România.
Totodată, accentuez că, prin adresa nr. 3052 din 23 noiembrie 2015, am adus la cunoştinţa Departamentului pentru Relaţii Interetnice cele întâmplate la Congres, că în acest sens, a fost introdusă inclusiv o contestaţie la Judecătoria Sectorului 1, precum şi faptul că noile structuri de conducere ale Uniunii Ucrainenilor din România nu îndeplinesc condiţiile legale pentru a-şi putea exercita drepturile şi atribuţiile prevăzute de Statut. Din păcate şi fără nici o explicaţie plauzibilă, toate acestea au fost trecute cu vederea de către conducerea Departamentului.
Aşadar, cum este posibil ca o instituţie aflată în subordinea Prim-ministrului să prefere să aibă ca parteneri de dialog, la nivelul Uniunii Ucrainenilor din România, persoane aflate în structuri de conducere fără nici o legitimitate şi, mai ales, cum e posibil ca secretarii de stat ce au coordonat şi coordonează activitatea Departamentului pentru Relaţii Interetnice să nu ţină cont de sentinţa judecătorească care a dispus suspendarea dosarului de înscriere a noii conduceri şi să dispună acordarea de finanţare fără o analiză a legalităţii solicitărilor primite?
Dată fiind situaţia creată, solicit în mod public organelor competente luarea măsurilor ce se impun asupra sumelor primite şi administrate în mod necuvenit în lunile noiembrie şi decembrie 2015, de către aşa-zisul Preşedinte al Uniunii Ucrainenilor din România, domnul Petreţchi Nicolae Miroslav, recuperarea acestor sume, restricţionarea accesului domniei sale la fondurile alocate de la bugetul de stat, până la pronunţarea instanţei de judecată, precum şi deschiderea unei anchete la nivelul conducerii Departamentului pentru Relaţii Interetnice. În măsura în care se va constata că au fost săvârşite acte de natură penală, să fie sesizate organele abilitate.
Ion Marocico, deputat al minorităţii ucrainene în Parlamentul României